Alliancer kan revolutionere en hel industri

Hvis myndighederne accepterer de to store alliancer i P3 og G6 vil det kun være toppen af isbjerget i containerindustrien, vurderer analysehuset Drewry.

Containerrederiernes ambitioner om at hente øgede stordriftsfordele gennem større alliancer vil få vidtrækkende konsekvenser for hele industrien, som konkurrencemyndighederne i USA, EU og Kina får svært ved at blive enige om. Etableringen af P3-alliancen med Maersk Line, MSC og CMA CGM, verdens tre største, og senest det stærkt udvidede samarbejde blandt de seks rederier i G6-alliancen er kun toppen af isbjerget,  vurderer analysehuset Drewry.

"G6-alliancens foreslåede ekspansion på ruterne mellem Asien og USA's vestkyst og mellem Nordeuropa og den amerikanske østkyst fra 2. kvartal 2014 er bare et skridt i den nuværende rationaliseringsproces. Mere er på vej inklusiv sammenlægninger af services, hvis myndighederne vil godkende det. Større stordriftsfordele er et krav, hvis man vil konkurrere med P3 og skabe indtjening," skriver Drewry i sit Container Insight Weekly.

Her er kommentarerne til P3-alliancen 

Som et eksempel vil rederierne Hapag-Lloyd, OOCL og NYK mere eller mindre fordoble deres sejladser fra Asien til USA's vestkyst ved at dele kapacitet med  rederier Hyundai (HMM), APL og MOL. Det vil forøge deres markedsandel fra henholdsvis 14,5 og 16,5 procent til hele 31 procent eller markant mere end Maersk Line, MSC og CMA CGM’s nuværende markedsandel på 16 procent.

Tilsvarende på Atlanten vil de samme redere uden for P3 forøge deres markedsandel fra henholdsvis 26 og 12 procent til 38 procent eller tæt på samme niveau som P3-rivalerne.

P3 arbejdede med en Plan B for sin lancering 

Ifølge Drewry vil fordelene for kunderne ved denne nye og stærke koncentration være større end ulemperne ved den mindre konkurrence blandt rederierne. Men konsekvenserne kan blive mærkbare, mener Drewry og peger på den skepsis, som nicherederiet Atlantic Container Line har givet udtryk for over for Federal Maritime Commission i Washington.

"Hvis P3-alliancen bliver godkendt vil de resterende rederier være tvunget til at gå sammen i en tilsvarende blok, hvis de vil forblive konkurrencedygtige. Rederier, der står alene, er færdige, og amerikanske eksportører vil ikke længere have et udvalg af rederier at vælge imellem. i stedet vil de få 2-3 store konsortier at vælge imellem med services en eller to dage om ugen og ikke som i dag syv dage om ugen. Mindre terminaloperatører, vognfirmaer og logistikselskaber vil hurtigt forsvinde," mener  Atlantic Container Line.

Topmødet tirsdag i Washington handler således ikke ikke kun om P3-rederierne, men mødet vil langt mere helt grundlæggende koncentrere sig rederiernes alliancer, deres aftaler om at dele skibe og kapacitet samt konsekvenserne af disse aftaler for hele verdenshandlen.

Grundlæggende er det Drewrys vurdering, at fordelene ved skabelsen af større alliancer vil overskygge ulemperne. Afskiberne vil opnå bedre service, og der vil fortsat være plads til, at rederierne kan differentiere sig fra hinanden.  

Derfor skaber P3 bekymring hos afskiberne 

Shippere og havne advarer kraftigt mod P3-alliancen 

EU giver utvetydig opbakning til P3-alliancen 

SeaIntel: G6 slår hårdt igen mod Maersk-alliance i USA 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også