DFDS har kig på opkøb i Sydeuropa

"Vi har brug for disse markeder, så vi kan blive mindre sårbare over for de nye miljøkrav i Nordsøen og Østersøen," siger DFDSs topchef Niels Smedegaard til Børsen.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

DFDS har kig på opkøbsmuligheder i Sydeuropa forud for de nye miljø krav fra 1. januar 2015 på hjemmebanen i Østersøen og Nordsøen, hvor rederiet skal investerer et trecifret millionbeløb i de såkaldte scrubbere, der renser skibenes brændstof for svovl.

"Middelhavet og Sortehavet er de mest oplagte muligheder uden for vores hjemmemarked i Nordeuropa. Vi har brug for disse markeder, så vi kan blive mindre sårbare over for de nye miljøkrav i Nordsøen og Østersøen. Vi forsøger at beskytte vores forretningsgrundlag," siger CEO Niels Smedegaard, DFDS, til Børsen.

DFDS investerer 100 mio i svovlrensning 

Middelhavet og Sortehavet er ikke omfattet af de samme miljøkrav, der i Europa omfatter Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal. Det vil sige kernen i hele DFDS' forretningsgrundlag.

"Et supplerende netværk af fragtruter i Middelhavet og Sortehavet kan på sigt give muligheder for at flytte rundt på skibene og indsætte de mest moderne skibe i Nordeuropa og trække ældre skibe sydpå. Dermed kan vi sikre, at vi ikke kommer til at stå tilbage med skibe, som vi ikke vil have mulighed for at udnytte kommercielt, fordi de ikke lever op til miljøkravene i Nordsøen og Østersøen," siger Niels Smedegaard til avisen.

DFDS: Svovlkrav lukker ruter allerede i 2014 

DFDS: Scrubber bedre end MGO-brændstof 

Smedegaard: Slip EU-kapital fri til shortsea-shipping 

Miljøkrav kan koste DFDS 750 mio kroner 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også