DFDS: Scrubber bedre end MGO-brændstof

Kombinationen af scrubber og heavy fuel oil er den bedste i forhold til miljøet, mener DFDS, der selv har investeret millioner i teknologien.

DFDS har investeret millioner i scrubber-teknologien, der renser skibenes røg for svovl, og netop kombinationen af teknologien og brændstoffet heavy fuel oil er den helt rette, lyder det fra rederiet. Faktisk bedre end brændstoffet MGO (marine gas oil), der ikke overskrider den kommende svovlgrænse for brædstof på 0,10 pct., udtaler Poul Woodall, der er Director Environment & Sustainability hos DFDS i rederiets interne nyhedsbrev, skriver Sustainable Shipping.

"Hos DFDS går vi efter et system baseret på scrubber-teknologi i kombination med det mindre dyre heavy fuel oil (HFO). På den måde vil vi kunne leve op til svovlkravene, og faktisk viser denne kombination en overordnet bedre miljøpræstation sammenlignet med MGO-brændstof," siger han.

Smedegaard: Slip EU-kapital fri til shortsea-shipping 

Havnen i Gøteborg har en miljøordning, hvor alle selskaber, der bruger brændstof med lavt svovlindhold bliver kompenseret, og udtalelsen fra DFDS kommer, efter at flere medarbejdere hos rederiet har spurgt ind til, hvorfor man ikke har gavn af ordningen. Poul Woodall understreger ifølge Sustainable Shipping, at DFDS bakker fuldstændig op om havnens initiativ og fremadrettet vil kontakte dem for at fortælle om fordelene ved scrubber-teknologien.

Göteborg Havn giver millioner til miljøvenlige selskaber 

Kæmpe investeringer

De næste par år vil DFDS investere 300 mio. kroner i scrubber-teknologien. Men den samlede omkostning for DFDS i forberedelsen til de kommende miljøkrav i Østersøen, Nordsøen, Den Engelske Kanal og dermed hele transportnetværket i Nordeuropa, fra 1. januar 2015, kan blive langt større, udtalte DFDS' topchef Niels Smedegaard til, ShippingWatch i forbindelse med halvårsregnskabet.

"Vi bruger 100 mio. kroner i 2013 på tre skibe, og baseret på disse erfaringer installerer vi scrubbere på yderligere otte skibe i 2014 for 300 mio. kroner. For hele vores flåde er det teknisk muligt at installere scrubbere på i alt 20 skibe. Hvis vi måtte beslutte os for at gøre det, kan den samlede investering komme op på ca. 750 mio. kroner," sagde han.

Insatech: Alternativ til scrubber kan fordoble virksomheden 

Ny bunkerformand: Svovlkrav fra 2015 en tikkende bombe

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også