En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
07.10.2013kl. 11.37

DFDS: Scrubber bedre end MGO-brændstof

Kombinationen af scrubber og heavy fuel oil er den bedste i forhold til miljøet, mener DFDS, der selv har investeret millioner i teknologien.
af KATRINE GRØNVALD RAUN

DFDS har investeret millioner i scrubber-teknologien, der renser skibenes røg for svovl, og netop kombinationen af teknologien og brændstoffet heavy fuel oil er den helt rette, lyder det fra rederiet. Faktisk bedre end brændstoffet MGO (marine gas oil), der ikke overskrider den kommende svovlgrænse for brædstof på 0,10 pct., udtaler Poul Woodall, der er Director Environment & Sustainability hos DFDS i rederiets interne nyhedsbrev, skriver Sustainable Shipping.

"Hos DFDS går vi efter et system baseret på scrubber-teknologi i kombination med det mindre dyre heavy fuel oil (HFO). På den måde vil vi kunne leve op til svovlkravene, og faktisk viser denne kombination en overordnet bedre miljøpræstation sammenlignet med MGO-brændstof," siger han.

Smedegaard: Slip EU-kapital fri til shortsea-shipping 

Havnen i Gøteborg har en miljøordning, hvor alle selskaber, der bruger brændstof med lavt svovlindhold bliver kompenseret, og udtalelsen fra DFDS kommer, efter at flere medarbejdere hos rederiet har spurgt ind til, hvorfor man ikke har gavn af ordningen. Poul Woodall understreger ifølge Sustainable Shipping, at DFDS bakker fuldstændig op om havnens initiativ og fremadrettet vil kontakte dem for at fortælle om fordelene ved scrubber-teknologien.

Göteborg Havn giver millioner til miljøvenlige selskaber 

Kæmpe investeringer

De næste par år vil DFDS investere 300 mio. kroner i scrubber-teknologien. Men den samlede omkostning for DFDS i forberedelsen til de kommende miljøkrav i Østersøen, Nordsøen, Den Engelske Kanal og dermed hele transportnetværket i Nordeuropa, fra 1. januar 2015, kan blive langt større, udtalte DFDS' topchef Niels Smedegaard til, ShippingWatch i forbindelse med halvårsregnskabet.

"Vi bruger 100 mio. kroner i 2013 på tre skibe, og baseret på disse erfaringer installerer vi scrubbere på yderligere otte skibe i 2014 for 300 mio. kroner. For hele vores flåde er det teknisk muligt at installere scrubbere på i alt 20 skibe. Hvis vi måtte beslutte os for at gøre det, kan den samlede investering komme op på ca. 750 mio. kroner," sagde han.

Insatech: Alternativ til scrubber kan fordoble virksomheden 

Ny bunkerformand: Svovlkrav fra 2015 en tikkende bombe

 

Relaterede artikler:

  • Foto: DFDS

    Smedegaard: Slip EU-kapital fri til shortsea-shipping

    For abonnenter

  • Ny bunkerformand: Svovlkrav fra 2015 en tikkende bombe

    For abonnenter

  • Insatech: Alternativ til scrubber kan fordoble virksomheden

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge