Rusland åbner sag om prisaftaler mod rederier

Ligesom EU-Kommissionen mistænker også russiske myndigheder containerreder som bl.a. Maersk Line for at koordinere priser. Nu har myndighederne åbnet en sag efter et dawn raid i februar i år.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

De russiske konkurrencemyndigheder har åbnet en sag mod i alt 13 containerrederier, der mistænkes for at aftale priser i strid med loven. Det skriver Ruslands konkurrencemyndighed The Federal Anti-monopoly Service (FAS) i en meddelelse. 

Oplysningen om en konkurrencesag mod de store containerrederier kommer kort tid efter, at EU-Kommissionen har besluttet at åbne en sag mod de stort set samme rederier for at samordne deres praksis ved at signalere deres kommende rateforhøjelser i medier og på deres hjemmesider.    

Myndighederne i Rusland anført af The Federal Anti-monopoly Service (FAS) og Indenrigsministeriet gennemførte i februar i år en række dawn raids, uanmeldte ransagninger, og sagen, der omfatter i alt 13 rederier, heriblandt Maersk Line, MSC, CMA CGM og Cosco, bygger på materiale indhentet i februar.

EU starter konkurrencesag mod containerrederier 

"Som led i undersøgelsen af kartelsagen vil vi evaluere de aktioner, vi har gennemført over for udenlandske rederier. Det er der de nødvendig grunde til at gøre, og vi håber på et godt samarbejde med udenlandske konkurrencemyndigheder," siger vicedirektør Alexander Kinev fra FAS.

De 13 rederier på den russiske liste er Maersk Line, MSC, CMA CGM, Cosco, APL, K Line, NYK, OOCL, China Shipping, Zim, HMM and Evergreen samt Ocean Container Services. Det russisike containerrederi Fesco er blandt de rederier, der granskes.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Virksomheder, der bryder de russiske konkurrenceregler, risikerer såvel bøder på op til 15 procent af omsætningen samt udelukkelse fra at operere i Rusland i op til tre år. Involverede enkeltpersoner kan risikere fængselsstraf, hvis det økonomiske omfang af lovbruddet overstiger 30.000 USD.

"Containertransport har betydelig indflydelse på udviklingen af international handel. Omkostningen til transport udgør en betragtelig del af en vares pris, og prissamarbejder i dette marked kan have voldsom effekt på den globale økonomi og økonomien i udvalgte lande," siger vicedirektør Alexander Kinev fra FAS i meddelelsen.

Russiske Maersk-kontorer ransaget af myndighederne 

Maersk: Intet antyder ulovligheder på kontorerne i Rusland 

Her er reglen de 14 rederier mistænkes for at bryde

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også