ShippingWatch

Maersk: Intet antyder ulovligheder på kontorerne i Rusland

De russiske myndigheder gik ind i Maersk Lines kontorer med et bredt beslutningsgrundlag og holdt kortene tæt til kroppen. ”Vi har ingen grund til at tro, at virksomheden har opført sig i strid med reglerne,” oplyser Maersk til ShippingWatch.

Foto: Maersk Line

Det var meget lidt information, de russiske anti-trust myndigheder efterlod sig, da de for få dage siden ransagede Maersk Lines kontorer i Moskva og Skt. Petersborg.

Da de samtidig entrerede kontorerne med et ”bredt beslutningsgrundlag” i hånden, ved rederiet reelt ikke andet end, at det handler om en mistanke om, at Maersk Line sammen med en række øvrige rederier har indgået aftaler, der begrænser den frie konkurrence. Sandsynligvis en mistanke om et prissamarbejde.

”Vi ved, der er tale om et bredt beslutningsgrundlag, og så vidt jeg har fået oplyst, var de meget lidt informative. De kom og tog nogle kopier af papirer med sig,” siger Group Competition Compliance Officer, Anette Ryde, der er ansvarlig for Maersk Gruppens globale compliance program.

Til alle relevante medarbejdere

Programmet er koncernens regler for, hvordan man som medarbejder undgår at komme i konflikt med reglerne om fri konkurrence. Ifølge Anette Ryde er der tale om et program, som alle relevante medarbejdere skal kende.

 

”Vi holder seminarer rundt omkring i verden for at skabe en bevidsthed i gruppen om vigtigheden af reglerne, vi har e-learningskurser og løbende forespørgsler fra ansatte, der vil sikre sig, at de gør det rigtige,” siger hun.

Anette Ryde tilføjer, at der ikke er tale om spørgsmål fra medarbejderne, om hvorvidt prisaftaler er i orden, men alene om f.eks. en konkret aftale med en kunde er inden for rammerne. ”Helt grundlæggende ved folk godt, at price fixing ikke er i orden.”

Derfor siger hun, at hun heller ikke har nogen grund til tro, at Maersk Line i Rusland har opført sig i strid med lovgivningen.

Venter stadig på EU

”Vi har ingen grund til at tro, at virksomheden har opført sig i strid med reglerne, ligesom vi ikke kender til tilfælde, hvor reglerne er blevet brudt,” siger hun til ShippingWatch.

Der gælder grundlæggende de samme konkurrenceprincipper i det meste af verden: at man ikke må koordinere priser og dermed begrænse den frie konkurrence. Men processen kan derimod variere. Rusland er kendt for at have høje straffe for brud på reglerne. Det er mindre to år siden, at Maersk Line sidst havde besøg af konkurrencemyndighederne. Det var EU's konkurrencemyndigheder, som den 17. maj 2011 foretog et af de såkaldte dawn raids. Maersk har dog endnu ikke hørt fra EU i sagen.

Russiske Maersk-kontorer ransaget af myndighederne

Guldregn over russiske havne

Rusland opretter statsligt kontor for Nordøstpassagen 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs