Maersk Supply Service øger indtjening markant

Maersk Supply Service på vej mod et væsentligt bedre 2013 end sidste år, og rederiet ligner et af Maersk gruppens bedst indtjenende selskaber.

Offshore-rederiet Maersk Supply Service ligner et af de bedst indtjenende selskaber i Maersk Gruppen, når 2013 er omme.

Med et nettoresultat i 3. kvartal 2013 på 76 mio. USD mod 48 mio. USD i samme periode 2012 er Maersk Supply Service på vej til at vende et lidt svagere 2012 til et væsentligt bedre resultat i 2013. På papiret en markant fremgang i indtjeningen i 3. kvartal for supply-rederiet, men ifølge CEO Carsten Plougmann Andersen sker der periodeforskydelser, og der skal ikke så meget til, når man har skibe i spotmarkedet i Nordsøen.

"Men vi har haft en rigtig tilfredsstillende forbedring, og vi er forsigtige optimister. Der er balance i markedet, selv om der er mange nybygninger på vej ind fra bl.a. Kina og Norge," siger Carsten Plougmann Andersen.

Afkast på 14 procent

I årets første ni måneder havde Maersk Supply Service et overskud før skat (Ebit) på 203 mio. USD mod 124 mio. USD i de første ni måneder 2012. Også omsætningen  lå højere i perioden 2013 med i alt 696 mio. USD i forhold til 665 mio. USD i samme ni måneder 2012.

Resultatet svarer til, at Maersk Supply Service har forrentet den investerede kapital (ROIC) med 14 procent i 3. kvartal og 11,5 procent i årets første ni måneder eller markant over Maersk Gruppen under et, der leverede et afkast på 9,5 procent i 3. kvartal og 8,3 procent i de første ni måneder af 2013.

Maersk Supply Service har to nybygninger i Chile på vej og fire nybygninger på vej til Esvagt, som Maersk Supply Service ejer 75 procent af. To af nybygningerne til Esvagt er i forbindelse med en flerårige aftale med den tyske vindmøllefabrikant Siemens om servicering af de to nye offshore-vindparker Butendiek og Baltic 2 i Nordsøen.

Redere: Specialskibe skal på dagsordenen 

Maersk Supply Service har lige nu 16 skibe på kontrakt i Brasilien, hvoraf de 12 opererer for det statslige olieselskab Petrobras i et marked, som Carsten Plougmann Andersen betegner som temmelig udfordrende.

"Petrobras er fortsat en værdifuld kontraktpartner for os, men også en partner, der i dag må anses som den vanskeligste og mest udfordrende for os," siger Carsten Plougmann Andersen.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Batistas kollaps

Maersk Supply Service har haft et enkelt skib på charter i oliefirmaet OGX, der er under konkursbehandling, som kan blive en af de mest spektakulære konkurssager i kraft den nu tidligere oliemilliardær Eike Batistas involvering. Kollapset i Batistas olieimperium kommer ikke til at påvirke Maersk Supply Service i nogen betydelig grad, siger Carsten Plougmann Andersen.

Brasiliansk oliemilliardær går konkurs 

Batista - der blev rig på sit oliefirma OGX - bad for nylig sine advokater om at søge domstolene i Rio de Janeiro om beskyttelse mod kreditorerne. Det er første skridt mod en kontrolleret konkurs og en konkurs, der tegner til at blive den største i Sydamerika nogen siden.

Kontraktdækningen for Maersk Supply Service er ifølge regnskabet på 79 procent for den resterende del af 2013 og på 51 procent for 2014 eksklusiv optioner. Selskabet har i 3. kvartal forlænget kontrakter og indgået nye i Brasilien, Vestafrika, Australien og i Nordsøen. 

Ifølge regnskabet har Esvagt inden for selskabets segment, standby og evakuering, opnået tæt ved fuld udnyttelse af sin flåde.     

Maersk Supply Service udgør sammen med Damco, Maersk Tankers og Svitzer det nye og femte forretningsben, Services & Other Shipping, i Mærsk Gruppen.

Klassisk Maersk-chef skal lede nyt forretningsben 

Esvagt sejler i vindens retning

Maersk Supply Service vokser med nye olieselskaber i Brasilien  

Mindre aktivitet i Nordsøen ramte Maersk Supply Service 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også