Sheikh Ali parat med milliarder til ekspansion

Den store Qatar-baserede shipping- og offshoregruppe Milaha med Sheikh Ali i spidsen vil investere millarder af USD i det maritime område. Sheikh Ali sidder også i bestyrelsen for UASC, der lige nu bygger verdens største containerskibe.

Det er kun lette tåger af grå cigarrøg, der er i vejen for en ellers fantastisk udsigt fra te-salonen i Hotel Four Seasons i Doha: Sand-stranden og Den Arabiske Golf, der hastigt er ved at blive rammet ind af skyskrabere langs havnefronten.

Kl. er 16.30 og te-salonen med de guldfarvede og polstrede rokoko-møbler er stedet, hvor man mødes i Dohas West Bay kvarter, hvis man vil lave business. For her kommer alle de andre, enten lokale forretningsfolk, europæiske investorer, kunder fra Dubai, leverandører fra Abu Dhabi. De fleste er mænd, og nogle af dem nyder altså en god cigar sammen med hotellets traditionelle afternoon tea.

Så det er også her, at ShippingWatch møder en af regionens mest indflydelsesrige personer inden for shipping og maritime interesser, Sheikh Ali. Eller Aki Jassin Al-Thani, som er hans fulde navn. Formand for Qatars vidtfavnende Milaha-gruppe og centralt medlem af bestyrelsen i United Arab Shipping Company (UASC), der har besluttet at investere 2,5 mia. USD i en hel serie containerskibe, hvoraf de største er større end Triple-E.

Gennem rederiet Nakilat (31 procents ejerskab) ejer Milaha verdens største LNG-flåde, blot for at nævne et enkelt område under Milahas seks forretningsområder, der strækker sig fra offshore over bulk til feeder og havneaktiviteter. 14 offshore skibe og installationer er ved at blive bygget på værfter i Dubai, Indien, Kina og Singapore

Ambitiøs ekspansion

Milaha er i færd med en ambitiøs ekspansion og reorganisering med fokus på Golf-staterne og lande som Qatar, De Arabiske Emirater og Saudi-Arabien. Men selve målet er at komme op i verdensklasse, og der skal ikke herske tvivl om, at midlerne er til stede. Milaha fik i det seneste halvårsregnskab et rekordoverskud på 158 mio USD. Og investeringsplanen for 2014-2016 lyder alene på omkring en milliard USD, der bl.a. skal anvendes til at udbygge havne-aktiviteterne i Dubai. Milahas offshore-forretning , Halul, er i gang med en større flådeudvidelse. Feederselskabet, der betjener de fleste store linje-rederier i regionen, skal udvikles. LNG og LPG er de helt store satsningområder, bl.a. fordi Qatar er verdens største producent af naturgas, som er udset til at blive et alternativ for bunkerolie.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

”Vores styrke er at vi kender regionen, og v ikender folk og mentaliteten. Vi investerer i det, vi tror på, og det er det meste inden for det maritime område, måske på nær tørlast. Enten går vi ind i investeringerne selv, eller også gør vi det i et joint venture. Det er vi også åbne overfor. Udfordringen er ikke at investere, det er de økonomiske muligheder i et rederi, der er afgørende lige nu,” siger Sheikh Ali til ShippingWatch.

Milahas vision er at blive en globalt anerkendt aktør inden for shipping og maritime service-interesser ved at være stærkest i den hurtigt voksende arabiske verden. Til den opgave har Sheikh Ali frem for alt brug for den rigtige arbejdskraft og den rigtige kompetence. Selvom udviklingen er gået stærkt, siden Milaha blev grundlagt i 1957, er det stadig nødvendigt at gøre en indsats for at tiltrække udlændinge med de rigtige kvalifikationer. Og for hver tre udlændinge skal virksomheden ifølge loven ansætte en lokal, som skal have en chef-stiling. Derfor er tilgangen af kompetencer og oplæring af kollegerne helt afgørende for Milaha.

Brug for kompetencer

”Vi er i færd med en transformation, og vi har hele tiden brug for medarbejdere med de rigtige kompetencer,” lyder det fra Sheikh Ali, der allerede har et indgående kendskab til shippingfolk med dansk baggrund. Det gælder CEO Jørn Hinge, UASC, hvor Sheik Ali er staten Qatars repræsentant. Det gælder Jens Grønning, der i seks år har siddet i spidsen for UACC, United Arab Chemical Carrier, som Milaha ejer 31 procent af, samt Michel Deleuran, der er i spidsen for Milahas maritime aktiviteter

”København er et vigtigt centrum for shipping, og der udklækkes meget dygtige shipping-folk. De er gode købmænd og et godt forbillede for andre,” siger Sheikh Ali.

Udover at Milaha er på jagt efter dygtige shippingfolk, har UASC også taget fat på en større rekrutteringsrunde, der skal sikre de rigtige medarbejdere til satsningen med de helt store containerskibe. De skal indsættes på Asien-Europa og kommer dermed til at konkurrere direkte med de allerstørste linerrederier som Maersk Line, MSC og CMA CGM.

”Vi er nødt til at have de allerstørste skibe, hvis vi vil være i stand til at konkurrere. Hvis man ikke gør det, bliver det svært,” fastslår Sheik Ali.

Fra 17 til 8 plads

Investeringen i den nye flåde betyder, at UASC rykker op fra en 17 til en 8 plads over de største containerrederier i verden, og indgår som et af de få rederier på top-20 ikke i nogen alliance. Investeringen er dermed blot endnu en, der cementerer regionens satsning på det maritime område. Det Dubai-baserede DP World, verdens næststørste terminaloperatør, er blot endnu en af kæmperne, og i øvrigt en konkurrent til Milahas havneaktiviteter i Dubai.

Sheikh Ali er en ombejlet mand. Omverden vil gerne have fat i ham, og Milaha får jævnligt henvendelser fra rederier. Ud over tørlast bliver alle studeret nøje. Især LNG og chemicals giver ledelsen ekstra opmærksomhed.

”Det er områder, vi er specielt interesseret i. Vi kigger naturligvis også på den generelle markedssituation, lige som finanserne i rederiet,” siger han og bliver afbrudt:

Sheikh Ali kigger op fra sofaen, for der er bud efter ham i te-salonen. En schweizisk bank er lige kommet forbi, og det er tid til et nyt møde.

Markant fremgang i Qatars shipping og olieselskab 

UASC sikrer lån til megaskibe

Dubai-rederi fordobler flåde på Atlanten

 

Artiklen stammer fra den seneste trykte udgave af ShippingWatch magasin, som lige er udkommet.

Magasinet er også udkommet i elektronisk form på både dansk og engelsk:

Her kan du hente den danske version.

Her kan du hente den engelske version

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også