UASC sikrer lån til megaskibe

I slutningen af august underskrev United Arab Shipping Company en kæmpeordre på nye ultra large containerskibe. Nu har rederiet samlet sikret sig 512 mio. USD fra syv forskellige banker.

United Arab Shipping Company har sikret sig lån på 512 mio. USD til sine nye ultra large containerskibe, der blev bestilt i slutningen af august.

Den koreanske statsejede kreditforsikrer, K-Sure, der støtter landets import og eksport med forsikringsprogrammer, står bag lånegarantien, der ifølge Lloyd's List inkluderer150 mio. USD fra Credit Suisse, 75 mio. USD fra Bank of America, 75 mio. USD fra IMG, 75 mio. USD fra Société Générale, 50 mio. USD fra Standard Chartered, 43 mio. USD fra Deutsche Bank og 25 mio. USD fra DNB Bank.

De resterende mio. USD vil blive fordelt på de syv bank proportionelt. K-Sure støtter den sydkoreanske eksport og giver garantien til UASC, fordi rederiets nye skibe skal bygges på Hyundai Heavy Industries i Sydkorea. I slutningen af august kunne ShippingWatch som de første fortælle om den netop indgåede kontrakt mellem det arabiske rederi og værftet, der omfatter i alt fem skibe på 18.800 teu plus option på yderligere en enhed i samme størrelse. Dertil kommer fem skibe på 14.500 teu og option på yderligere seks enheder i denne klasse. En ordre på en samlet værdi af ca. 2,5 mia. USD, når optionerne tages med.

UASC underskriver historisk milliardkontrakt i Dubai 

Ifølge K-Sure har UASC booket fem 18.800 teu skibe og syv 14.500 teu containerskibe til en værdi af 1,64 mia. USD, skriver Lloyd's List. Udover lånegarantien fra K-Sure planlægger UASC at rejse finansiering via fonde og låne af kommercielle banker, fortæller en medarbejder fra K-Sure ifølge avisen.

Klar til LNG

Danske Jørn Hinge sidder i spidsen for UASC og fortalte ShippingWatch om baggrunden for ordren umiddelbart efter den underskrevne kontrakt var i hus.

"Vores største skibe i dag er på 13.500 teu, men det er skibe, der blev købt, da markedet var stærkt og skibe, som er stand til at sejle over 25 knob. Men de brænder også så meget olie af, at vi aldrig får råd til at sejle så stærkt mere. I liniefart drejer alt sig om lave enhedsomkostninger, og det kan man opnå ved at have effektive og større skibe. Vi prøver nu at gøre begge dele med 18.800 og 14.500 teu skibe, og vi får nu nogle skibe med et betydeligt lavere energiforbrug. Og mig bekendt er vores nye skibe de første, der er klar til at sejle på naturgas, LNG. Vi har gjort alt, hvad vi kan i dag, og som er dyrt og vanskeligt at gøre, når man en dag vil have LNG på skibe," sagde han.

Arabiske UASC vil slå Maersks megaskibe

Ny flåde skal styrke Dubai-rederi globalt 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også