Kinesisk reder løfter Asien-Europa-rater igen

Det Hongkong-baserede containerrederi Orient Overseas Container Lines (OOCL) vil løfte raterne på ruterne mellem Asien og Europa fra den 15. december.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin
AF RITZAU FINANS

Det Hongkong-baserede containerrederi Orient Overseas Container Lines (OOCL), der konkurrer med A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, vil løfte raterne på ruterne mellem Asien og Europa fra den 15. december.

Det fremgår af en meddelelse fra rederiet torsdag eftermiddag.

OOCL søger at løfte fragtraterne på ruterne med 775 dollar per tyvefodscontainer (teu), og rateløftet skal også gælde fragt fra Asien til Middelhavet og Sortehavet, fremgår det.

Tyske Hapag-Lloyd varslede også tidligere denne uge et rateløft på 750 dollar per teu på ruterne mellem Asien og Europa med effekt fra den 16. december.

Hapag-Lloyd søsætter nyt rateløft på Asien-Europa 

Containerrederierne har kæmpet med overkapacitet gennem de seneste år, og raterne har været i store svingninger i år. Tendensen har været til konstant faldende rater, som en gang i mellem løftes markant af fælles prisstigninger blandt rederierne - for så at falde tilbage igen.

Rederierne har - ofte med Hapag-Lloyd som først ude - annonceret ratestigninger næsten hver måned siden juli. Succes 1. juli og 1. august blev dog afløst af et fejlslagent rateløft i september.

Omkring 1. november steg spotraten på Asien -Europa-ruten dog med 112 pct. til 1423 dollar per teu ifølge tal fra Shanghai Shipping Exchanges SCFI-indeks. I sidste uge var der dog igen fald at mærke, da spotraten dykkede 103 dollar, eller 7,2 pct., til 1320 dollar per teu.

/RITZAU FINANS

Rater på Asien-Europa faldt 7,2 pct   

Rater på Asien-Europa stiger over 100 pct

SeaIntel: Ingen grund til ratejubel 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også