Stor jernproduktion kan presse capesize ned

Øget kinesisk fokus på genbrug og stort udbud af jernmalm kan på sigt klemme capesize-raterne ned fra det nuværende niveau, skriver SinoShip.

Det nuværende høje importniveau af jernmalm til Kina vil i den kommende tid ændre sig, og fremadrettet vil det kunne mærkes på capesize-raterne, skriver SinoShip i deres seneste magasin.

For ti år siden importerede kineserne kun 69 mio. ton jernmalm, men det tal er i takt med landets vækst steget eksplosivt, og sidste år nåede man 743 mio. ton importeret jernmalm. I år forventes der yderligere vækst i efterspørgslen på 8,4 pct., og dermed vil importen nå op over 800 mio. ton for 2013.

Kina sidder på to-tredjedele af markedet for jernmalm, der fragtes med skib, hovedsagligt fra de tre store mineselskaber Rio Tinto, Vale og BHP Biliton. Prisen på jernmalm nåede i 2011 sit højdepunkt med 190 USD per ton, men har siden været helt nede i 85 USD per ton, og Reuters har efter en rundspørge vurderet, at den gennemsnitlige pris for jernmalm i 2013 vil være 126 USD per ton.

Efterspørgslen på stål stiger i 2014 

De store mængder jern, der konstant kommer ud af minerne i Australien og Sydamerika vil fremadrettet være med til at presse prisen ned, og ifølge Goldman Sachs, så kan prisen i 2015 komme helt ned i 80 USD per ton. Og ifølge Sinoship vil de tre store selskaber plus Fortescue årligt nå op på en produktion på 945 mio. ton. Efter udvidelser kan de måske endda nå over en mia. ton jernmalm.

Det større udbud vil med stor sandsynlighed ramme de mindre kinesiske mineselskaber hårdt, og på vandet vil det også blive sværere at holde spotraterne på sejlads med jernmalm højt.

”Vi er ret negative på jernmalmpriserne i medium og longterm-segmentet. Dog ser vi, at volumen på søfragt vil holde sig oppe, efter at indenrigsproduktionen vil falde. Vi forventer, at prisen kommer under 100 USD inden for et par år,” siger Raghu Raghunath fra Noble Chartering i Hongkong.

Priserne vil blive yderligere presset af, at efterspørgslen i den nærmeste fremtid vil falde, og at der kommer mere fokus på genbrug af stål. I øjeblikket har man nået et rekordniveau på 120 mio. ton om året. Det vil alt sammen presse prisen ned på stål, og dermed vil også prisen i capesize gå et dyk i møde, skriver SinoShip.

Et andet element, som også kan være med til at presse priserne for fragt med jernmalm, er det faktum, at en producent som Vale efter længere tids tovtrækkeri endelig har fået lov til at sejle de store valemax-skibe helt ind til de kinesiske havne. Med sig har de op til 400.000 ton jernmalm.

Vale lander endelig stor kinesisk aftale

Kina øger importen af jernmalm 

Kinesere skal bygge hele 30 tørlastskibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også