Efter en del tovtrækkeri har Vale nu underskrevet en 500 mio. USD aftale, og de helt store VLOC-tørlastskibe kan endelig få lov at besejle de kinesiske havne.
Striden mellem de kinesiske myndigheder og det brasilianske mineselskab Vale ser for en stund ud til at være skrinlagt. I en transportaftale til en værdi af 500 mio. USD skal det kinesiske selskab Shandong Shipping overtage driften af fire VLOC’ere fra Vale, skriver flere medier.
Hvor lang tid aftalen løber over, er der endnu ingen detaljer om, men med den kinesiske charteraftale noget tyde på, at brasilianerne har skullet lægge driften over på kinesiske hænder for at få foden indenfor på markedet.
Kinesiske redere har hidtil været bange for, at indtoget af de helt store VLOC-tørlastskibe med en kapacitet på op til 400.000 dwt ville tage luften ud af markedet i området, hvis selskaber som Vale fik lov til at sejle med sin flåde på 35 VLOC-skibe. Fra januar 2012 og frem til august har det med udgangspunkt i nogle sikkerhedsregler ikke været tilladt for skibe over 300.000 dwt at tilgå kinesiske havne, og det har blandt andet betydet, at det brasilianske selskab ikke kunne sejle ind til kinesiske havne med jernmalm.
Særligt har store capesize-rederier som CSOA og Cosco opponeret mod accepten af VLOC-skibene i kinesisk farvand, da det ville kunne ødelægge deres forretning.
Kun en enkelt gang i forbudsperioden har en VLOC’er over 300.000 dwt losset i kinesisk farvand. Det skete i april, da Vale Malaysia anløb havnen i Lianyungang, hvor skibet lossede 225.000 ton.
I hele forbudsperioden har Vale forsøgt at lade de store skibe indgå i andre internationale forretninger, men det har hele tiden været håbet, at der ville komme hul på den kinesiske protektionisme, som ifølge Mudit Paliwal, der er CEO i mæglerfirmaet Panacore alene har været et politisk statement.
"Når valemaxes ikke må komme til Kina, har det mere været en politisk beslutning end noget andet,” siger han til Sinoship.
Shandong Shipping har i dag en flåde med en samlet kapacitet på omkring 1,4 mio. dwt, men med tilgangen af en gruppe nye 250.000 dwt-skibe inden for de næste tre år, kommer flåden op på 2,4 mio. dwt. De senest ankomne skibe skal sejle jernmalm til Kina for det australske mineselskab BHP Biliton.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.