En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
15.10.2013kl. 06.56

Kinesere skal bygge hele 30 tørlastskibe

Et antal kinesiske værfter har angiveligt reddet sig ordrer på 30 tørlastskibe hos en græsk reder til en samlet værdi på mere end 1,5 mia. USD.
Foto: Pressefoto
af JØRGEN RUDBECK

30 tørlastskibe til en samlet værdi af 1,5 mia. USD. Så stor er den samlede ordre afgivet til en række kinesiske værfter, skriver Asiais. Ordrene er angiveligt afgivet af den græske ejer Cardiff Marine med George Economou i spidsen.

De mange ordrer skal være kommet på plads efter en længere proces, hvor George Economou og Cardiff Marine først bestilte op til fire newcastlemax-skibe hos værftet Hudong-Zhonghua Shipbuilding. Derudover har ejeren senest bestilt to yderligere newcastlemax-skibe på 208.000 dwt og option på endnu fire hos det statslige værft Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding. Hos værftet Yangzijiang Shipbuilding er det ligeledes blevet bekræftet, at ejeren tidligere også har bestilt fire skibe med option på yderligere to.

Samlet mener analytikere, at der i alt er underskrevet kontrakter på 30 skibe, og at det skal være sket i et forsøg på at komme stigende nybygningspriser i forkøbet, skriver Asiasis og tilføjer, at priserne på Capesize er steget fem procent i år.

George Economou har indtil videre rejst 40-50 procent af den fornødne kapital til ordreafgivelserne ved hjælp af egenkapital, og det kan ifølge analytikere også komme på tale, at selskabet tager eksterne investorer med ind over kontrakterne på de helt store skibe, der har en værdi af 55,5-58 mio. USD stykket.

I sidste uge indgik Scorpio Bulkersat en række store aftaler om nybygninger af i alt 15 nye tørlastskibe i Japan og Kina. Det drejer sig i alt om 11 Ultramax-skibe i størrelsesordenen 60.000 - 64.000 dwt, og derudover er der også underskrevet aftaler om fire såkaldte Kamsarmax-skibe på 81.000 - 84.000 dwt.

Platou: Opsving i shipping ligger lige om hjørnet

Fragt af jernmalm dæmper ophugningslyst 

Scorpio Bulkers køber 15 skibe til 455 mio. USD 

Relaterede artikler:

  • Foto: Masterbulk

    Platou: Opsving i shipping ligger lige om hjørnet

    For abonnenter

  • Foto: Pressefoto

    Fragt af jernmalm dæmper ophugningslyst

  • Scorpio Bulkers køber 15 skibe til 455 mio. USD

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02120
Tank

Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys

John Fredriksen har opkøbt næsten en fjerdedel af aktierne i Euronav. Han er dermed tæt på eje ligeså meget som Saverys-familien, der blokerede for en fusion med Frontline. Analytiker undrer sig. Opdateret.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • People and Operations Partner

  • Senior Porteføljemanager

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge