Fragt af jernmalm dæmper ophugningslyst

Høje tørlastrater forlænger skibenes levetid, og rederne gør især gode forretninger ved sejlads med jernmalm.
Foto: Pressefoto
Foto: Pressefoto

Høje rater og udsigter til stadig mere sejlads med meget mere jernmalm har gjort det til en attraktiv forretning at lade de aldrende tørlastskibe fortsætte med at sejle i stedet for at lægge dem op til ophugning. Sådan vil tendensen fortsætte, så længe raterne er høje, siger Erik Nikolai Stavseth, der er analytiker i Arctic Securities til Bloomberg.

25. september nåede prisen for sejlads med 160.000 ton jernmalm et næsten treårigt højdepunkt (34 måneder) og prisen for et capesize-skib nåede 42.211 USD om dagen.

Handelshus: Tørlast på vej ud af flere års tørke

Udsigterne for den nærmeste tørlastfremtid er lyse, hvis man holder blikket rettet mod transporten af jernmalm, hvor blandt andet Kinas store investeringer i jernbaner, byggeri og infrastruktur er blevet øget med 20 procent i år. Det betyder ifølge Fearnley, at Kina i år skal bruge yderligere 135 mio. ton stål, eller hvad der svarer til omkring 200 mio. ton jernmalm. Omregnet til capesizes, så vil det ifølge Fernley kunne fylde lastrummene på 180 skibe, skriver Bloomberg.

Verdenshandlen med jernmalm vil ifølge analysehuset Clarkson stige med seks procent i år til 1,17 mia. ton. Det kinesiske marked er aftager af omkring to tredjedele af den samlede mængde. Kinas import af jernmalm spås fremadrettet en samlet vækst på 7 pct., fra 745 mio. ton i 2012 til 908 mio. ton i 2015.

De australske myndigheder vurderer, at landets eksport af jernmalm vil stige til 570 mio. ton i 2013 og 669 mio. ton i 2014. Det er stigninger på henholdsvis 16 pct. og 17 pct. i forhold til 2012.

Siden 2008 er tørlastkapaciteten ifølge IHS Maritime steget med 75 procent.  I forhold ophugning er der i år på verdensplan blevet sendt 343 skibe fra alle sektorer til ophugning. For øjeblikket sendes lidt flere skibe til ophugning end tidligere, men det ændrer ikke ved den generelle tendens, at scrapping-niveauet siden juni 2012 har været for nedadgående.

Scorpio Bulkers køber 15 skibe til 455 mio. USD 

Baltic Dry-indekset stiger til 2084

Mindre tørlastskibe med i rateopsving  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også