Storbank: Fonde vil fylde lidt i shipping
![Foto: Rederiforeningen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3005254.ece/ALTERNATES/schema-16_9/J.%2520Lauritzenprodukt.jpg)
Selv om kapital fra en voksende kreds af kapitalfonde synes at flyde i en lind strøm ind i en shippingindustri ramt af den værste krise i årtier, vil fondene fortsat fylde meget meget lidt i det samlede globale udlån til skibe.
Dagfinn Lunde, chef for shipping i den tyske storbank DVB, vurderer, at med knap 300 mia. USD i nybygningsordrer er der et kapitalbehov på 120 mia. USD.
Oaktree Capital: Voksende interesse for shipping
"Kapitalfondene vil måske komme med 3-4 mia. USD årligt, så det er fortsat ikke ret meget," siger Dagfinn Lunde til Financial Times.
Ifølge det amerikanske-baserede konsulenthus Marine Money vil bankerne fortsætte med at udlåne i størrelsesordenen 250 mia. USD om året i gældsfinansiering til skiberedere, hvilket vil efterlade meget lidt plads til kapitalfonde i det samlede billede.
Ifølge Dagfinn Lunde har DVB formentlig været en af de mest aktive bank i handler med kapitalfonde, der typisk stiller 80 procent til rådighed til finansiering af et skib, mens rederen finansierer de sidste 20 procent. Og det er en ny udvikling i løbet af de sidste tre år.
Amerikanske fonde jagter Kinas logistik-centre
"2013 har foreløbig været det mest aktive år i den sammenhæng, og det breder sig som en steppebrand," siger Dagfinn Lunde.
Ifølge Marine Money har kapitalfonde foreløbig i 2013 investeret 2,7 mia. USD i shipping, eller hvad der svarer til en fjerdedel af kapitalfondes samlede investeringer i shipping siden 2008. Og det er primært segmenter som produkttank og LNG, der tiltrækker fondene til, og senest også tørlast.
Fonde henter milliarder i Oslo til økoskibe
Kapitalfond bag nyt ambitiøst LPG-rederi
Relaterede artikler
Fonde henter milliarder i Oslo til økoskibe
For abonnenter
Kapitalfond bag nyt ambitiøst LPG-rederi
For abonnenter