En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
01.10.2013kl. 12.59

Ratestigning 1. november bliver endnu større

Maersk Lines varslede ratestigning 1. november fra Asien til Europa bliver endnu større end først annonceret. Det fortæller A.P. Møller - Mærsk til Bloomberg News.
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

A.P. Møller - Mærsks Maersk Lines varslede ratestigning 1. november fra Asien til Europa bliver endnu større end først annonceret. Det fortæller A.P. Møller - Mærsk til Bloomberg News.

Rateløftet, der først var annonceret til 600 dollar per tyvefodscontainer, bliver nu på 950 dollar per tyvefodscontainer.

Raterne på ruten mellem Asien og Europa er faldet voldsomt de seneste to måneder i takt med, at svag efterspørgsel og overkapacitet har skabt endnu en ratekrig. Sidste uge uge faldt spotraterne på ruten mellem Asien og Europa for ottende uge i træk ifølge Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks. Spotraterne faldt i ugen med 12,6 pct. til 765 dollar per tyvefodscontainer. På ruterne fra Asien til Middelhavet faldt raterne med 11,3 pct. til 837 dollar per teu.

Containerrater i bund resten af 2013 

Dermed er spotraterne faldet med 49 pct. de seneste to måneder siden generelle ratestigninger 1. juli og 1. august fra en lang række rederier sendte raterne op til 1501 dollar.

På sin kapitalmarkedsdag torsdag fortalte Maersk Line, at man vil forsvare sin globale markedsandel på 15 pct., selv om det koster på overskuddet.

"Vi vil fastholde vores markedsandel. Vi er i branchen på den lange bane, så hvis vi opgiver markedsandele, så bliver vi en irrelevant spiller inden for 10 år. Det er ikke den vej, vi skal gå," sagde direktør for Maersk Line Søren Skou.

Samtidig fortalte Maersk Line, at man ikke er voldsomt sårbar over for udsving i spotraterne på Asien - Europa.

Spotrater stod i første halvår for 26 pct. omsætningen i rederiet. 41 pct. af rederiets omsætning kom fra kontrakter på mindst tre måneder, mens 23 pct. var fra kontrakter på mellem en og tre måneder. De sidste 10 pct. blev hentet ind fra forsinkelsesgebyrer og andre indtægter.

/RITZAU FINANS

Maersk Line sender strøm af skibe retur til ejer 

Flere drøje hug til containerraterne  

Relaterede artikler:

  • Containerrater i bund resten af 2013

  • Maersk Line sender strøm af skibe retur til ejer

    For abonnenter

  • Foto: Maersk Line

    Flere drøje hug til containerraterne

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Vi har nogle gange haft ry for at have et kortere aftræk end vores konkurrenter. Du kan godt regne med, at det ry vil vi gerne holde fast i," siger Jens Lund, driftsdirektør i DSV. | Photo: DSV
Logistik

DSV afviser større spareplaner – men holder et skarpt øje på omkostningerne

DSV afviser, at selskabet har planer om større spareplaner, men erkender, at man på medarbejdersiden tilpasser sig den faldende aktivitet. 
  • DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne
  • DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed

For abonnenter

Foto: euronav
Tank

Euronav forudser flere års optur for tankrederier

Genrebillede. | Foto: Lee Jae Won/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

Robotfirma kræver millioner fra speditør efter omfattende cyberangreb

For abonnenter

Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne

For abonnenter

Foto: Stolt-nielsen
Tank

Stolt-Nielsen forventer gode tider for kemikalietank efter nyt overskud

For abonnenter

Foto: Toby Melville
Offshore

Shell henter rekordstort overskud i 2022

For abonnenter

Læs også

Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne

Opkøb er afgørende for væksten i logistikkoncernen DSV, og med udsigt til faldende fragtmængder falder prisen på opkøb. Det vil DSV benytte sig af ifølge topchef Jens Bjørn Andersen.

For abonnenter

Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, som har hovedkvarter i Middelfart. | Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.

For abonnenter

Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Europæisk rederi bestiller 12 grønne containerskibe

Et værft har fået en bestilling på 12 skibe, der kan sejle på metanol. Grønt metanol begynder at ligne fremtidens brændstof, siger mæglerhus.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Euronav forudser flere års optur for tankrederier – 14.57
  • DSV afviser større spareplaner – men holder et skarpt øje på omkostningerne – 14.21
  • Shell henter rekordstort overskud i 2022 – 14.00
  • Robotfirma kræver millioner fra speditør efter omfattende cyberangreb – 13.29
  • Stolt-Nielsen forventer gode tider for kemikalietank efter nyt overskud – 12.39
  • DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne – 11.59
  • Dan-Bunkering hyrer nye chefer for Europa – 11.05
  • Euronav holder kæmpe udbytte tilbage på grund af fusionsstrid – 11.02
  • Maersk indsætter droner på amerikanske lagre – 10.46
  • Dansk miljøcenter henter ny forretningsdirektør fra havneselskab – 10.20
  • Svag dollarkurs og uændret Opec-politik løfter oliepriserne – 09.34
  • DSV sætter nyt klimamål frem mod 2050 – 08.33
  • Kreditorer i kriseramte Dof anmoder om konkursproces – 07.58
  • DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed – 07.34
  • Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023 – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge