Ratestigning 1. november bliver endnu større

Maersk Lines varslede ratestigning 1. november fra Asien til Europa bliver endnu større end først annonceret. Det fortæller A.P. Møller - Mærsk til Bloomberg News.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

A.P. Møller - Mærsks Maersk Lines varslede ratestigning 1. november fra Asien til Europa bliver endnu større end først annonceret. Det fortæller A.P. Møller - Mærsk til Bloomberg News.

Rateløftet, der først var annonceret til 600 dollar per tyvefodscontainer, bliver nu på 950 dollar per tyvefodscontainer.

Raterne på ruten mellem Asien og Europa er faldet voldsomt de seneste to måneder i takt med, at svag efterspørgsel og overkapacitet har skabt endnu en ratekrig. Sidste uge uge faldt spotraterne på ruten mellem Asien og Europa for ottende uge i træk ifølge Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks. Spotraterne faldt i ugen med 12,6 pct. til 765 dollar per tyvefodscontainer. På ruterne fra Asien til Middelhavet faldt raterne med 11,3 pct. til 837 dollar per teu.

Containerrater i bund resten af 2013 

Dermed er spotraterne faldet med 49 pct. de seneste to måneder siden generelle ratestigninger 1. juli og 1. august fra en lang række rederier sendte raterne op til 1501 dollar.

På sin kapitalmarkedsdag torsdag fortalte Maersk Line, at man vil forsvare sin globale markedsandel på 15 pct., selv om det koster på overskuddet.

"Vi vil fastholde vores markedsandel. Vi er i branchen på den lange bane, så hvis vi opgiver markedsandele, så bliver vi en irrelevant spiller inden for 10 år. Det er ikke den vej, vi skal gå," sagde direktør for Maersk Line Søren Skou.

Samtidig fortalte Maersk Line, at man ikke er voldsomt sårbar over for udsving i spotraterne på Asien - Europa.

Spotrater stod i første halvår for 26 pct. omsætningen i rederiet. 41 pct. af rederiets omsætning kom fra kontrakter på mindst tre måneder, mens 23 pct. var fra kontrakter på mellem en og tre måneder. De sidste 10 pct. blev hentet ind fra forsinkelsesgebyrer og andre indtægter.

/RITZAU FINANS

Maersk Line sender strøm af skibe retur til ejer 

Flere drøje hug til containerraterne  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også