Flere drøje hug til containerraterne

Spotraterne mellem Asien og Europa fortsatte i sidste uge deres voldsomme deroute. Ruten er ramt af svag efterspørgsel og svær overkapacitet, hvilket giver sig udslag i en kamp om markedsandele udkæmpet på pris.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

I sidste uge faldt spotraterne på ruten mellem Asien og Europa for ottende uge i træk ifølge Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks. Spotraterne faldt i ugen med 12,6 pct. til 765 dollar per tyvefodscontainer. På ruterne fra Asien til Middelhavet faldt raterne med 11,3 pct. til 837 dollar per teu.

Dermed er spotraterne faldet med 49 pct. de seneste to måneder siden en generel ratestigninger fra en lang række rederier sendte raterne op til 1501 dollar.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage - gratis!

På sin kapitalmarkedsdag torsdag fortalte Maersk Line, at man vil forsvare sin globale markedsandel på 15 pct., selv om det koster på overskuddet.

"Vi vil fastholde vores markedsandel. Vi er i branchen på den lange bane, så hvis vi opgiver markedsandele, så bliver vi en irrelevant spiller inden for 10 år. Det er ikke den vej, vi skal gå," sagde direktør for Maersk Line Søren Skou.

Samtidig fortalte Maersk Line, at man ikke er voldsomt sårbar over for udsving i spotraterne på Asien - Europa.

Spotrater stod i første halvår for 26 pct. omsætningen i rederiet. 41 pct. af rederiets omsætning kom fra kontrakter på mindst tre måneder, mens 23 pct. var fra kontrakter på mellem en og tre måneder. De sidste 10 pct. blev hentet ind fra forsinkelsesgebyrer og andre indtægter.

"Vi har en relativt høj andel af kontrakter, hvilket var en støtte under de priskrige, vi har set i de seneste 12 måneder," sagde Søren Skou.

Den mindre eksponering mod spotmarkedet gjorde blandt andet, at Maersk Lines gennemsnitlige rate kun faldt 5 pct. fra første kvartal til andet kvartal i år under en af de mest blodige priskrige, branchen har set.

Til sammenligning faldt spotraten på fragt fra Asien til Europa med 38 pct. i samme periode ifølge tal fra SCFI-indekset.

SCFI-rateindeks falder for fjerde uge i træk

Maersk Line: Kina har skuffet i år

Stort antal kontrakter hjalp under priskrig 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også