Containerrater i bund resten af 2013

Sandsynligheden for, at de store containerrederier på Asien-Europa får held med at gennemføre nye annoncerede rateforhøjelser fra 1. november, synes dødsdømt på forhånd, mener Alphaliner.

Selvom spotraterne på containerruterne mellem Fjernøsten og Nordeuropa er halveret i løbet af de sidste otte uger fra 1.501 USD per teu i begyndelsen af august til i dag 765 USD per teu, tøver rederierne med at trække kapacitet ud. Dermed ser deres muligheder for at løfte rateniveauet resten af året også ud til at være dødsdømt, vurderer Alphaliner.

Selv om ni sejladser mellem Fjernøsten og Nordeuropa vil blive droppet over de næste to uger på grund af ferieperioden i Kina, Golden Week, og dermed en lavere efterspørgsel, vil effekten være beskeden. Sidste år blev tre services trukket ud i løbet af 4. kvartal, men noget tilsvarende er ikke annonceret i år.

SeaIntel: Raterne vil sive året ud 

Analysehuset Drewry vurderede mandag, at rederierne afventer et endeligt udspil fra den store P3-alliance med Maersk Line, MSC og CMA CGM, før de agter at foretage sig noget i forhold til at reducere deres kapacitet af frygt for at miste markedsandele.

"Med rederier, der tilsyneladende ikke er parate til at foretage større reduktioner på Asien-Europa, vil deres forsøg på at hæve raterne fra 1. november med stor sandsynlig blive afvist," skriver Alphaliner tirsdag med henvisning til de annoncerede rateforhøjelser af varierende størrelse fra 600 USD til 1.000 USD per teu med effekt fra 1. november 2013

Med gennemsnitlige udnyttelsesgrader på 85-90 procent i september og yderligere svækkelse af efterspørgslen i oktober og november kommer rederierne under nyt pres de kommende uger, forudser Alphaliner.

Maersk: Svag efterspørgsel koster ratestigning

Drewry: Redernes håb om ratehop svinder 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også