P3 vil give afgørende besparelser

Maersk Line er i et benhårdt marked, der ikke tillader dem at tage højere priser end konkurrenterne. Al fokus er på omkostninger.
AF RITZAU FINANS

I forbindelse med at Maersk Line ikke kan tage højere priser end konkurrenterne, men samtidig gerne vil tjene flere penge, bliver det kommende samarbejde med storkonkurrenterne CMA CGM og MSC afgørende.

Det fortæller direktør i Maersk Line Vincent Clerc på torsdagens kapitalmarkedsdag.

"Vi købte Triple E for at sænke omkostningerne, men de besparelser er ikke nok. Derfor er næste skridt P3-alliancen," siger Vincent Clerc til kapitalmarkedsdagen og fortsætter:

"P3 vil give kunderne en markant bedre service, og så vil det skabe store besparelser."

P3-alliancen, der vil poole de tre rederiers skibe på de største ruter, vil gøre dem i stand til at øge den ugentlige kapacitet på de valgte ruter med 6 pct. selvom man blot øger skibskapaciteten med 4 pct.

Samtidig vil alliancen sænke omkostningerne ved driften af netværket med 8 pct., hvilket ifølge Vincent Clerc vil løfte marginerne på de ruter, der hører under P3 markant med tocifrede antal procent.

Tidligere på dagen sagde direktør Søren Skou, at Maersk Line vil være dem, der er allerbedst til at bruge færrest penge i branchen. Her skal alliancen med CMA CGM og MSC, P3-alliancen, spille en afgørende rolle.

"P3 vil tillade os at have et bedre produkt, et langt mere omkostningseffektivt rutenetværk og ikke mindst vil P3 sikre, at de nye Triple E skibe bliver brugt mest effektivt," sagde Søren Skou til Ritzau Finans.

Søren Skou: P3 afgørende skridt i fortsatte besparelser

Branchens indtjening bliver ikke bedre

MSC haler kraftigt ind på Maersk Line 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også