Branchens indtjening bliver ikke bedre

Sådan lyder prognoserne fra Jakob Stausholm, der blandt er ansvarlig for strategien i verdens største containerrederi, ved A.P. Møller - Mærsks kapitalmarkedsdag torsdag.
I krystalkuglen ser han og Maersk Lines en fremtid, hvor containermarkedet vil vokse mere end verdens BNP-vækst, men ikke i nærheden af de niveauer, der kendetegnede årene op til finanskrisen i 2008 og 2009.
Og mens Asien-Europa-farten har været det store vækst- og fokusområde, så regner Maersk Line nu med svagere vækst på de "øst-vest"-vendte ruter, der tæller transport mellem USA, Asien og Europa.
Nye megaskibe udløser kronisk overkapacitet
"Containerbranchen vil også i fremtiden være en sektor med lav indtjeningsmargin. Vi tror, at den gennemsnitlige margin i branchen vil holde sig omkring 3 pct. set over hele forretningscyklen," siger Jakob Stausholm og tilføjer:
"Det er ikke meget, men når man kigger på det, er der store variationer fra rederi til rederi."
Med det udgangspunkt mener Maersk Line nemlig fortsat at kunne leve op til sit langsigtede mål om en margin (på EBIT-niveau), der skal være 5 pct. bedre end branchen som gennemsnit.
"Det er muligt at holde marginen højere, og vi er helt overbevist om, at vi kan det, siger Jakob Stausholm.
Dog er det ikke realistisk, at marginen holder sig hele 8 pct. højere end konkurrenterne, som tilfældet var i første halvår af 2013.
"Det er ikke noget, man skal vente at se fremover. Det er nærmere bevis for udsvingene. Vores konkurrenter skal nok komme efter os, men vi tror, vi kan holde niveauet på 5 pct. over vores peers," lyder det selvsikkert fra Jakob Stausholm.
Selvsikker Smedegaard: Vi står stærkt
Relaterede artikler:
Nils Smedegaard: Vi står stærkt
For abonnenter
Høj tyrkisk vækst i Maersk Line
For abonnenter