ShippingWatch

EU-forhandler: LNG-forslag skal ikke udvandes

EU-Kommissionens kommende LNG-forslag bør ikke udvandes, siger medlem af EU Parlamentet som svar til en række lande, der opfordrer til at gøre de kommende LNG-mål frivillige.

Foto: APM Terminals

"Vi kan ikke bare udvande hele direktivets indhold."

Det er det kontante svar fra Carlo Fidanza, en af EU's nøgleforhandlere i forbindelse med de kommende LNG-forslag, efter at en række lande har rettet henvendelse til EU's Transportskomite med opfordringer om at gøre målene for de kommende LNG-forslag frivillige, skriver Sustainable Shipping.

Carlo Fidanza påpeger dog samtidig, at det kommende direktiv bør være fleksibelt i forhold til markedets behov, og der skal tages højde for eksisterende bunkerlokationer.

Europæiske havne skeptiske over for EUs LNG-udspil

"I Italien ligger Genoa og La Spezia-havnene for eksempel meget tæt på hinanden. Det ville ikke give mening at have en LNG-terminal i begge havne her," sagde han til transportkomiteen ifølge Platts, og understregede, at de endelige beslutninger skal træffes af de enkelte landes regeringer.

De kommende lovforslag skal gøre LNG-brændstof tilgængeligt i alle større europæiske havne fra 2020. Arbejdet udgør en vigtig del af EU-Kommissionens målsætning om at sænke shippingindustriens udledning af drivhusgasser med mindst 40 pct. frem mod 2050.

Tidligere i år mødtes de europæiske havnes organisation, European Sea Ports Organisation (ESPO) om udspillet, og organisationen mener, at EU som udgangspunkt hellere skulle lade markedskræfterne bestemme, hvilke havne, der er mest egnede til at være knudepunkter i LNG-netværk i stedet for at udpege 139 havne på forhånd.

EU giver millioner til LNG-satsning

EU: Nu skal forurening fra shipping bremses

Nu satser EU på skibsfarten 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs