Afskibere nervøse for nye megaskibe og alliancer

Amerikanske afskibere ser med nogen nervøsitet frem til indfasning af de nye store containerskibe og øget koncentration i samarbejdet mellem bl.a. Maersk Line, MSC og CMA CGM.  
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

Flere amerikanske afskibere synes betænkelige ved udsigten til, at fremtidens containertrafik til og fra Fjernøsten vil blive domineret af de nye og store containerskibe i nogle få store alliancer som det planlagte P3-samarbejde med verdens tre største containerrederier,  Maersk Line, Mediterranean Shipping Co (MSC) og CMA CGM.

"Det er meget bekymrende for os som eksportør, at der måske i fremtiden vil være færre valgmuligheder," sagde Klaus Schnede, chef for indkøb inden for slipping og luftfragt i kemikaliekoncernen Eastman Chemical, under en konference for nylig i USA, South Carolina International Trade Conference. Det skriver nyhedsmediet American Shipper.

Drewry: Flere containerskibe ankommer for sent 

Klaus Schnede, der har en fortid i bl.a. Hapag-Lloyd og Maersk Line, stiller bl.a. spørgsmåltegn ved, om de enkelte rederier kan differentiere sig fra hinanden, når al deres fragt transporteres med de samme skibe i betragtning af, at f.eks. kundeservice og adgangen til personer i flere rederier er ringe. Klaus Schnede henviste til den øgede koncentration i form af den planlagte P3-alliance, en udvidelse af den nuværende G6-alliance ikke kun på Asien Europa, men også mellem Asien og den amerikanske østkyst samt en mulig udvidelse af den såkaldte CKYH-alliance.

Da G6-alliancen i sin tid begyndte at sejle på USAs østkyst blev transittiden på en streng fra Savannah til Japan fordoblet, bemærkede Klaus Schnede, der dog også ser positive aspekter i de større skibe og alliancer, der vil give mere plads, flere havnemuligheder og yderligere ugentlige services. Han sagde, at selv om fragtraterne på et tidspunkt vil stige, kan udviklingen medføre lavere rater på længere sigt til fordel for afskiberne.

Strejke kostede Maersk Line topplacering i 2. kvartal 

Frank Baragona, chef for CMA CGM i USA, understregede på konferencen, at P3 vil skabe "enorme synergier" og reducere omkostningerne, og at de tre rederier har en meget velorganiseret plan for skibenes kvalitet og rettidighed. Han tilføjede, at CMA CGM vil blive i stand til at etablere nye ruter og markeder, som rederiet ikke er inde i dag dag.

En anden afskiber fra det amerikanske selskab Family Dollar frygter, at de store skibe kan give problemer for havnene på den amerikanske østkyst, som det er set på vestkysten i Los Angeles/Long Beach. Flere af havnene på østkysten arbejder på langvarige projekter med havneuddybning og på at udvikle den landbaserede infrastruktur.

Paul Morin, chef for transport i USA og global logistik i Adidas Group, understregede, at Adidas i dag vælger rederi med rettidighed som første prioritet og ikke længere kun selve transportiden og han advarede om, at ændrede ankomsttider kan skabe store problemer.

MSC haler kraftigt ind på Maersk Line

P3-rederierne vælger selv asiatisk nøglehavn 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også