Nyt ratefald understreger presset marked

Markedet for containershipping er hårdt presset i øjeblikket, og det stiller spørgsmålstegn ved, om det er muligt for Maersk Line at slå igennem med de varslede rateforhøjelser.
AF RITZAU FINANS

Onsdag viste spotrateindekset fra Shanghai Shipping Exchange, SCFI, et nyt fald for ugen - denne gang faldt indekset med 20,68 point, eller 2,0 pct., til 990,97. Det er tredje uge i træk med nedgang i indekset, som i uge 35 lå i 1109.

Maersk Line annoncerede tirsdag, at det vil hæve raterne med 600 dollar per teu med virkning fra 1. november på alle ruter fra Fjernøsten til Nordeuropa og Middelhavet. Det sker efter de seneste ugers voldsomme fald i raterne på ruten.

"Jeg har meget svært ved at se, hvorfor Maersk Line skulle have held med det 1. november, når de ikke havde det 1. september. Sidste ratestigning endte som en eklatant maveplasker. Ratestigningen kan dog måske give en lille, lille bitte

støtte i et marked, der ser ud til at blive brutalt hen over vinteren," sagde aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank onsdag til Ritzau Finans og tilføjede:

"Jeg ser det som et signal til branchen om, at man skal forsøge af afværge en kaotisk situation, hvor fragtraterne går fuldstændigt til bunds. For der ersandt for dyden ikke meget støtte at se til vinter i forhold til volumenudviklingen i et marked, hvor der stadig kommer nye skibe ind."

Derfor ser Sydbank heller ikke meget håb for en ratestigning fra det nuværende niveau. Falder raterne markant frem til 1. november, kan stigningen dog give en effekt.

"Vi har tidligere set, at kunderne bruger en ratestigning som en undskyldning for at køre raterne ned før forhøjelsen. Så bliver det en slags nulsumsspil, hvor man ender tilbage til start. Hvis raterne 1. november er på det aktuelle

niveau, bliver det svært, men falder de som en sten frem til 1. november, kan man måske se en effekt," siger analytikeren.

Normalt opgøres SCFI-indekset fredag, men i denne uge er det offentliggjort allerede onsdag som følge af helligdage i Kina torsdag og fredag. Den for A.P. Møller - Mærsk vigtige rute fra Asien til Europa vægter 20 pct. af SCFI, mens ruterne fra Asien til Middelhavet vægter 10 pct.

Raterne styrtdykker i dramatisk tempo

SeaIntel: Raterne vil sive året ud

Analytiker: Faldende rater tyder på elendigt marked 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også