Bestyrelsen i Kinas fjerdestørste rederi, China Merchants Energy Shipping, har godkendt store investeringer i i alt 12 nye tørlastskibe, der skal løfte en ellers udslidt flåde.
En talsperson har overfor Lloyd's List bekræftet, at ordren drejer sig om skibe i 64.000 dwt-klassen, og at de skal bygges på statsejede kinesiske værfter. Stykprisen på de 12 skibe ligger på mellem 25 mio. og 27 mio. USD.
På nuværende tidspunkt sejler rederiet med 12 gamle skibe, der alle er bygget i 1992 og 1997 i størrelsen 40.000-50.000 dwt. Derudover har man fra samme periode også to 73.600 dwt panamaxskibe. I den nyere ende af flåden råder CMES over syv capesizeskibe, der alle er bygget inden for de seneste tre år.
Hvornår leveringen af de nye skibe skal finde sted, er der endnu intet om, men med satsningen på de store handymaxskibe følger CMES efter markante spillere som Scorpio Bulkers, Oceanbulk Maritime og Oldendorff, der alle satser på skibe over 60.000 dwt.
Kinesisk storreder ser rødt
D'Amico i ny stor tørlastordre i Kina
Star Bulk går fra rødt til sort