En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
27.08.2013kl. 06.25

Olieforbruget slog alle rekorder i 2012

Verdens samlede forbrug af olie slog sidste år alle rekorder, og Kina er meget tæt på at overgå USA, som landet med den største olieimport af alle.
Foto: Øyvind Hagen/Statoil
af JØRGEN RUDBECK

Verdens industrier og forbrugere har aldrig brugt så meget energi som sidste år. Det viser en ny analyse udarbejdet af det uafhængige analyseinstitut U.S. Energy Information Administration.

"Verdens forbrug af benzin, diesel, flybrændstof, fyringsolie og andre olieprodukter nåede et rekordniveau på 88,9 mia. tønder om dagen i 2012, og et faldende forbrug i Nordamerika og Europa blev mere end overtaget af væksten i Asien og andre verdensdele," skriver U.S. Energy Information Administration i et notat til analysen.

Asien overtog I 2009 førstepladsen som den verdensdel, der forbruger mest brændstof fra Nordamerika. I årene 2008 til 2012 steg det asiatiske forbrug med 4,4 mio. tønder om dagen som følge af den enorme industrielle vækst i især Kina og Indien, der tegnede sig for stigninger på henholdsvis 2,8 mio. tønder/dag og 800.000 tønder/dag. Fortsætter forbruget med at stige tilsvarende hen over de næste måneder, så er Kina det land i verden, der importerer mest olie. Hidtil har det været USA, skriver U.S. Energy Information Administration.

I USA er privatforbruget faldende, og det har det været siden 2005. Især i årene 2008 og 2009 kom forbruget ned som følge af den økonomiske nedtur, og lidt på vej ud af krisen steg forbruget igen lidt i 2010. Forbruget af brændstof til biler, der udgør omkring halvdelen af det samlede olieforbrug i USA faldt mellem 2010 og 2012 med 290.000 tønder/dag, som følge af mere benzinøkonomiske amerikanske køretøjer.

Europa er duksen i flokken af verdensdele, og man har siden 2006 formået at nedbringe det samlede olieforbrug. Det skyldes ifølge analyseinstituttet den energipolitiske indsats i Europa, ligesom den svage økonomiske vækst har fået en del af æren.  I 2009 faldt forbruget med 780.000 tønder/dag og i 2012 faldt det yderligere 570.000 tønder/dag.

Danske rederier tester kommende EU-krav

Sydkorea vil være asiatisk olie-centrum

Ny undersøgelse: Verdens undergrund er proppet med olie 

Relaterede artikler:

  • Foto: Rederiforeningen

    Danske rederier tester kommende EU-krav

  • Foto: Jyllands-Posten

    Sydkorea vil være asiatisk olie-centrum

  • Foto: Nexen

    Ny undersøgelse: Verdens undergrund er proppet med olie

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Arkivfoto. | Foto: Jessica Mintelowsky/AP/Ritzau Scanpix
ShippingWatch

Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester

Læs også

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: PR / Dorian LPG/NYSE Euronext
Tank

Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023

Gasrederiet Dorian LPG forventer at se indtjeningen stige i 2023, hvor flere skibe vil hente flere penge . Styrket bundlinje i seneste kvartal skyldes højere rater.

For abonnenter

Foto: PR / Euronav
Tank

Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte

Euronavs topchef sammenligner beslutningen om at tilbageholde udbytte efter stærkt regnskab med en skilsmisse, hvor der skal være styr på værdierne, inden huset sælges.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 11.08
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 09.16
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
  • Bulgarien får dispensation til at sende russisk brændstof videre til Ukraine – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Scrum Master with a practical approach

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge