Danske rederier tester kommende EU-krav

Danmarks Rederiforening tester i efteråret dele af det kommende rapporteringssystem for olieforbrug og energieffektivitet. Med virkning fra i år vil rederne offentliggøre tal for energieffektivitet.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

Danmarks Rederiforeningen tester i efteråret dele af hovedprincipperne i det kommende rapporteringssystem for olieforbrug og energieffektivitet (MRV), som EU-kommissionen offentliggjorde før sommerferien, og som forventes at træde i kraft fra 2018.

Det betyder, at medlemmerne henover en måned indrapporterer CO2-forbruget samt transportarbejdet for deres skibe til Danmarks Rederiforening. Siden 2008 har rederierne hvert år indrapporteret deres samlede brændstofforbrug, men uden at medregne den fragtede tonnage (dødvægt) og afstand og dermed transportarbejdet.

Connie Hedegaard: Nu stopper vi kvoteblødningen 

”Danmarks Rederiforening har længe, som noget unikt, registeret og offentliggjort medlemmernes samlede CO2-forbrug samt tilhørende dødvægtstonnage, og vi har været blandt bannerførerne på det kommende EU-system til monitorering og rapportering. Registreringssystemet er ikke ukompliceret, og derfor er det også naturligt, at vi går forrest og tester det kommende system hos vores medlemmer,” siger chefkonsulent i Danmarks Rederiforening, Hans Otto Holmegaard Kristensen, til foreningens nyhedsbrev Kompas, der udsendes torsdag.

Formålet med testen er at høvle de mulige knaster, der måtte være i processen, ad vejen snarere end at analysere de registrerede CO2-tal, der ikke vil blive offentliggjort. Rederierne får samtidig mulighed for at teste deres interne registreringssystemer for olieforbrug og transportarbejde.

EU: Skibsfart skal være vækstmotor 

Danmarks Rederforening vil dog med virkning fra i år offentliggøre udviklingen i dansk skibsfarts energieffektivitet, dvs. CO2-emmission per ton last per sømil for de forskellige skibstyper og -størrelser.

Dansk skibsfart har som følge af en række brændstofbesparende initiativer, herunder slow steaming og ny teknologi i såvel nybygninger som retrofitløsninger for eksisterende skibe, sænket den relative CO2-udledning med næsten 40 procent over de sidste 5 år.

Rederne: EUs CO2-forslag stærkt kompliceret  

Norden: Kommissionens CO2-forslag er sund fornuft 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også