Maersk Line lukker sløve ruter

Maersk Line i Asien har lukket de første ruter, fordi kunderne ikke vil betale for varen bl.a. fra USA's vestkyst til Australien/New Zealand. Og sådan vil det fortsætte, oplyser rederiets CEO til ShippingWatch.

Hvis kunderne ikke vil betale for varen, får de ingen service. Sådan lyder det håndfast fra Maersk Lines CEO i Singapore, Thomas Riber Knudsen, der allerede har eksekveret de første lukninger af ellers vigtige ruter for rederiet. Bl.a. har Maersk Line trukket sin dedikerede service mellem den amerikanske vestkyst og Australien/New Zealand i løbet af de første seks måneder af i år ligesom der ikke længere er services til Tahiti.

”Vi er nødt til at kigge på profitabiliteten. Det er ikke længere en ambition blot at have en større markedsandel. Derfor må vi sige til de kunder, der ikke vil betale for kvalitet og den præmie, der er i at have en pålidelig service, at vi ikke tilbyder service længere,” siger Thomas Riber Knudsen i et interview med ShippingWatch i forlængelse af Maersk Gruppens halvårsregnskab.

Ikke service for enhver pris

Udover services i Stillehavsregionen har Maersk Line lukket mindre lokale services ned, hvor forretningsomfanget ganske enkelt har været for lille, eller hvor rederiet har anvendt for mange ressourcer på at holde servicen kørende.

”Det er noget, vi vil fortsætte med. Vi vil ikke længere betjene alle kunder for enhver pris,” siger Thomas Riber Knudsen.

Maersk Lines vigtige regionale forretning har overordnet set været profitabel i første halvår, lige som regnskabet for hele rederiet var overraskende positivt, da det blev fremlagt i fredags. Især nogle af de nye markeder som Vietnam, Cambodia og Myanmar viser pæne væksttal, selvom markederne foresat er små relativt set. Vietnam er det marked, der udvikler sig mest positivt, og Cambodia er kommet godt med i forlængelse af de problemer, som tøj-produktionen i Bangladesh har oplevet. Derimod har Indoensien, som ellers for blot et år siden blev udpeget som markedet med det helt store vækstpotentiale, skuffet Maersk Line.

Indonesien skuffer

”Indonesien har skuffet, og væksten i import og eksport er aftaget betydeligt. Det skyldes bl.a. regler fra politisk side, der har bremset handlen, som måske hænger sammen med det kommende valg. F.eks. er der indført skrappe restriktioner på import af oksekød fra Australien,” fortæller Thomas Riber Knudsen.

Opbremsningen på det indonesiske marked har ført til decideret negativ vækst i første halvår på det store marked, der ellers på mange måder har været udset til at overtage en del af Kinas rolle som vækstmotoren i regionen.

Maersk Line Asien/Stillehavet har ifølge Thomas Riber Knudsen stort set bevaret sin markedsandel, også selvom den regionalt og lokalt er kommet under pres. Udover Indonesien gælder det også det australske marked, idet den australske dollar er faldet væsentligt i forhold til dollaren, hvilket har formindsket importen til landet.

”Vi kan mærke, at den australske dollar er faldet, men håber på, at det vil betyde en større eksport i stedet for,” siger han.

P3-samarbejde får overvældende styrke  

Nils Smedegaard tegner konturerne af det nye Maersk

Maersk Line skruer op for forventningerne i 2013

Tim Wickmann: 2012 blev gennembruddet for MCC i Asien

MCC voksede med 19 procent på intra-Asien i 2012 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også