Torm i forhandlinger med nye investorer

Torm er i forhandlinger med nye private investorer, erfarer ShippingWatch. "Gælden i virksomheden er ikke holdbar, og det er helt naturligt, vi nu arbejder på at sikre Torms fremtidige kapitalstruktur," lyder det fra CEO Jacob Meldgaard.

Ni måneder efter Torms omfattende aftale med banker og tonnage-partnere om selskabets fremtid og efter et afsluttet regnskab for 1. halvår 2013, har rederiet sammen med finansielle rådgivere indledt en proces om de langsigtede ejerforhold eller "kapitalstruktur", som Torm selv udtrykker det i regnskabet, der blev offentliggjort torsdag.

"Siden restruktureringen faldt på plads, har vi haft fuld fokus på at levere på det operationelle plan. Og vores resultater viser, at vi er på den rigtige rejse. Derfor er det også helt naturligt, at bestyrelse og ledelse nu kigger på, hvordan virksomheden skal tilpasses til en ny og holdbar, langsigtet kapitalstruktur. Det er efter min og bestyrelsens mening ikke holdbart for en virksomhed at have en gæld, der er højere end den aktuelle mæglervurdering af flåden," siger Torms CEO Jacob Meldgaard til ShippingWatch.

Han vil ikke uddybe de muligheder, der ligger i processen, men siger: "Det er først nu, vi begynder at arbejde på det her, men det vil vi kommunikere om senere."

Salgsproces

De facto handler det dog om at få nye private investorer ind i Torm, som helt eller delvist vil overtage de nuværende storaktionærers, bankernes, gæld og egenkapital. Det kan være fonde eller rederier - eller en kombination af de to. Og ShippingWatch erfarer fra en række kilder, at der faktisk er sonderinger og begyndende forhandlinger med nye investorer.

Torms regnskab for 1. halvår 2013 viser en tydelig bedring i driftsresultatet fra et minus i tilsvarende periode 2012 på 30 mio. USD til et plus på 61 mio. USD i første halvdel af indeværende år.

Det er markant stigende rater i produkttank, der løfter Torms resultat. Fragtraterne på spotmarkedet for LR2 udgjorde i 2. kvartal i år 15.346 USD om dagen eller 50 procent mere en samme periode 2012, mens spotraterne i LR1-segmentet tilsvarende steg med 27 procent. I Torms største segment MR steg spotraterne med 48 procent i forhold til samme periode 2012.

Avis: Banker forbereder salg af Torm 

Analysehuset Fearnley skriver torsdag, at Torm opnåede spotrater i MR på 17.060 USD om dagen og ligger noget højere i forhold til et rederi som Teekay (14.900 USD om dagen).  Torms opnåede spotrater for LR1 og LR2  ligger ligeledes over de rater, Teekay har hentet hjem i 1. halvår, ifølge Fearnley.

"Jeg er selvfølgelig vældig tilfreds med, at vi har udnyttet et bedre marked i 2013. Især for MR, hvor vi har flest skibsdage og dermed også størst sensitivitet, hvor vores spotrateindtjening næsten er 50 procent højere. Det er signifikant,  og det slår selvfølgelig igennem på indtjeningen," siger Jacob Meldgaard, der for 2. halvdel af året har en lavere forventning til rateudviklingen, end det var tilfældet for 1. halvår:

"Men vi ser stadigvæk over tid en forbedring i de underliggende rater for produkttank år efter år. I betragtning af, at vi kom ud af en restrukturering for ni måneder siden, er det meget tilfredsstillende, at vi så hurtigt er i stand til at matche dygtige virksomheder, selvom man skal være forsigtig med at måle og sammenligne rater kvartal for kvartal."

Torm nedlægger ¾ af tørlast og afskediger chef 

Torm indgik i foråret en aftale om at sælge fem MR-produkttankskibe til selskaber kontrolleret af kapitalfonden Oaktree Capital Management. Oaktree vil placere de fem skibe under Torms kommercielle management i et såkaldt "revenue sharing scheme" og til den tekniske drift af skibene. Fonden har siden lagt endnu et produkttankskib i Torm.

Har Torm forventninger om yderligere skibe fra Oaktree eller andre?

"Oaktree er en kapitalstærk fond, som allerede nu har demonstreret, at den har kapital til rådighed til investeringer i skibe. Oaktree undersøger mulighederne for køb af yderligere skibe og vil også have et samarbejde med os. Vi glæder os over, at Oaktree vurderer, at vores kommercielle og tekniske platforme er stærke i forhold til alternativerne. Og hvis Oaktree, som vi har en god dialog med, vil købe flere skibe, vil det jo være positivt for os," siger Jacob Meldgaard.

Ifølge dagbladet Børsen har Torm hyret investeringsrådgiveren Moelis & Company til at bistå bestyrelsen og direktionen i at finde den rette kapitalstruktur til det 124 år gamle rederi.

 

Torm minus 30 mio USD før skat 2. kvartal

Kapitalfond med i muligt bud på Maersks supertankere 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også