En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
14.08.2013kl. 11.36

Carsten Mortensen: Rød bundlinje for hele 2013

Der kommer ikke positive tal på bundlinjen hos Norden, når 2013 er omme, siger Carsten Mortensen. Han vil ikke kommentere på, hvorvidt aktionærerne kan se frem mod udbytte for året.
Foto: D/S Norden
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Norden kom ud af første halvår af 2013 med et samlet underskud på 34 mio. USD, og det kommer ikke til at ændre sig til plus ved årets udgang, fortæller CEO Carsten Mortensen til ShippingWatch. Hvor på skalaen resultatet for hele 2013 kommer til at ligge, har rederiet ifølge direktøren ikke "guidet" på:

"Vi skal have afskrivningerne med, og vi har en relativ stor flåde. Og så afskriver Norden relativt aggressivt på vores flåde i modsætning til mange af vores konkurrenter. Vi er et konservativt selskab, så vi kan godt lide at være lidt foran kurven."

Det handler dog ikke udelukkende om at få plus på bundlinjen, mener han:

"Selvom bundlinjeresultatet for første halvår har været dårligt, så har vi på operationer genereret 35 mio. USD i cash. Og når man går igennem en hård tid, så er det vigtigste, at der flyder flere penge ind i kassen end ud af kassen på driften. Og det gør der stadigvæk," siger Carsten Mortensen.

Norden fortsætter ambitiøst investerings-program 

Ifølge regnskabet offentliggjort onsdag morgen regner Norden med et driftsresultat på mellem 15 og 45 mio. USD for hele 2013. I andet kvartal lå det på fire mio. USD. Hvilken betydning det negative nettoresultat for hele året får for aktionærernes udbytte, vil Carsten Mortensen ikke kommentere på. Men Norden fortsætter programmet for tilbagekøb af aktier for op mod samlet 30 mio. USD, der blev annonceret i maj måned.

"Aktionærerne fik også udloddet dividende i april/maj måned, så det er hele tiden en balance for et selskab. Vi arbejder jo for aktionærerne, så det er hele tiden et spørgsmål om at investere tilbage i forretningen og belønne aktionærerne, når det går godt, og der er råderum til det. Og jeg synes egentlig, vi har fundet en god balance indtil videre," siger han.

Norden vil selv

I andet halvår af 2013 forventer Norden bedre tider for tørlastmarkedet og særligt fjerde kvartal vil ifølge branchen byde på rater i spotmarkedet for capesize og post-panamax på 19.000 USD om dagen. Inden for de sidste par uger har fragtraterne også ligget bedre end forventet, så Norden fastholder fremadrettet sine forventninger:

"Jeg er ikke tilfreds i absolutte termer med indtjeningen i første halvår, men jeg er meget tilfreds med den udvikling, vi sidder i nu, som handler om at få drejet vores flåde over mod mere brændstofeffektivitet, at have råd til at investere og kunne bestemme selv," siger Carsten Mortensen med henblik på rederiets investeringsprogram, der i løbet af ni måneder har øget tørlastflåden med 19 skibe. Det er opkøb bygget på egenfinansiering og bankfinansiering, hvilket få rederier ifølge Carsten Mortensen er i stand til i dag:

"Vi stoler mere på egne kræfter end andres hjælp, og det har altid været livremmen her i foretagendet," siger han.

Tørlastmarkedet viser tegn på fremgang

Analytikere: Norden rød bundlinje i 2. kvartal 

Relaterede artikler:

  • Tørlastmarkedet viser tegn på fremgang

    For abonnenter

  • Norden fortsætter ambitiøst investerings-program

  • Foto: D/S Norden

    Analytikere: Norden rød bundlinje i 2. kvartal

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02120
Tank

Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys

John Fredriksen har opkøbt næsten en fjerdedel af aktierne i Euronav. Han er dermed tæt på eje ligeså meget som Saverys-familien, der blokerede for en fusion med Frontline. Analytiker undrer sig. Opdateret.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge