ShippingWatch

Drewry: Rederierne står godt rustet til lukning af Suez

Det bliver dyrt for afskiberne, når containerskibe pludselig skal syd om Afrika, hvis Suez-kanalen må lukke på grund af politiske uroligheder. Men der er masser af skibe, og sejlplaner kan hurtigt tilpasses, vurderer Drewry.

Foto: Josef Polleross

Den politiske uro i Egypten  har igen trukket et spøgelse ud af skabet i form af en mulig lukning af Suez-kanalen. Skulle det rent faktisk ske pludseligt f.eks. i morgen, vil det ikke være en begivenhed, der i alvorlig grad vil ramme containerrederierne, der hurtigt kan tilpasse deres sejlplaner og begrænse forsinkelserne, selv om de i så fald skal sejle længere mellem Asien og Europa ved at gå syd om Afrika. Kunderne må dog forvente at skulle betale markante tillæg i tilfælde af en kanal-nedlukning.

Analysehuset Drewry har set på på de mulige konsekvenser af en lukning af Suez, der fortsat ikke forekommer sandsynlig omend risikoen er stigende. Men uanset er der mere en rigeligt med skibe til rådighed til at håndtere den ekstra distance. Gennemsnitlig skal et containerskib kun forøge hastigheden til 22 knob i hvert retning for at kompensere for tidstabet ved en nedlukning af Suez.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs