Containergiganter rygtes i rødt i andet kvartal

Fragtraterne i andet kvartal mellem Asien og Europa var en klagesang. Derfor venter det singaporeanske finanshus UOB Kay Hian, at flere af Maersk Lines konkurrenter vil have tabt penge i kvartalet.
Det skriver den norske shippingavis Tradewinds.
"Vi vurderer, at både Neptune Orient Lines og China Shipping Container Lines vil fremlægge markante minusser i andet kvartal efter faldet i fragtraterne," skriver UOB Kay Hian i sin analyse ifølge Tradewinds.
Ifølge Shanghai Shippings Exchanges spotrateindeks, SCFI, faldt spotraterne mellem Asien og Europa fra 1070 dollar per teu i ugen, der sluttede den 3. april til 514 dollar i ugen, der sluttede 21. juni.
Cosco Holdings tabte 324 mio USD i 1. kvartal
Det voldsomme ratefald venter UOB Kay Hian vil medføre et tab på 150 mio. dollar for Neptune Orient Lines i andet kvartal mod et plus på 76 mio. dollar i første kvartal.
China Shipping Container Lines ventes at tabe 1 mia. HK dollar i andet kvartal, hvilket skal lægges oven i et tab på 689 mio. HK dollar i første kvartal. Det vil samlet gøre tabet større end under den seneste ratekrig, hvor selskabet i første halvår 2012 tabte 1,28 mia. HK dollar.
Raterne mellem Asien og Europa har været under voldsomt pres i foråret grundet overkapacitet og sløv efterspørgselsvækst på ruten.
Maersk Line omsatte i første kvartal 2013 for 35,7 mia. kr. og hentede et overskud på 1150 mio. kr. I første kvartal 2012, hvor spotraterne ligeledes var på omkring 500 dollar grundet en hård priskrig, omsatte Maersk Line for 35,8 mia. kr. og tabte 3402 mio. kr.
/RITZAU FINANS
Containerkæmper blander sig i ratestigning
Cosco Shipping fastlåst i underskudsskrue