En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
09.07.2013kl. 15.05

Containerkæmper blander sig i ratestigning

Flokken af Maersk Lines konkurrenter, der varsler en større ratestigning per 1. august fra Asien til Europa, vokser. Nu har den første af de tre store aktører, Maersk Line, MSC og CMA CGM, meldt sig på banen.
AF RITZAU FINANS

I den seneste tid har Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Hanjin Shipping og Mitsui meldt om ratestigninger på ca. 500 dollar per tyvefodscontainer. Mandag meldte MSC, der sidder på 13,6 pct. af verdens samlede containerflåde, sig på banen med en tilsvarende stigning, og tirsdag er så Orient Overseas Container Lines sprunget med på vognen.

"Vi har endnu ikke meldt noget ud, men det er en udvikling, vi følger tæt. Vi ser fortsat behov for at genetablere et rentabelt rateniveau på ruterne fra Asien til Europa," siger pressemedarbejder i A.P. Møller - Mærsk Anders Rosendahl til Ritzau Finans.

En hård ratekrig på sejladser mellem Asien og Europa udløst af overkapacitet og en sløv efterspørgselsvækst sendte i foråret spotraterne på ruten ned fra omkring 1400 dollar midt i marts til 514 dollar i slutningen af juni ifølge Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks.

Uholdbar løsning

Her gennemførte hovedparten af rederierne på ruten en markant ratestigning, der sendte raten op med 174 pct. til 1409 dollar. I ugen der sluttede fredag faldt raterne dog igen til 1346 dollar per teu.

"Vi er fanget i en dårlig rille med generelle ratestigninger fulgt af hurtige fald i raterne fulgt af endnu en generel ratestigning. Rederne kan ikke opnå stabilitet i markedet, med mindre de er parate til justere kapaciteten til den svage efterspørgsel og acceptere, at vi ikke længere har 8-10 pct. markedsvækst på ruten," skrev analysehuset Drewry i sin kvartalsanalyse sidste uge.

/RITZAU FINANS

Containereksporten steg i maj 

Drewry: Generelle rateløft er uholdbar løsning

SCFI viser fald på Asien-Europa 

Relaterede artikler:

  • Foto: Wärtsila

    Drewry: Generelle rateløft er uholdbar løsning

    For abonnenter

  • Containereksporten steg i maj

    For abonnenter

  • Foto: Hanjin

    SCFI viser fald på Asien-Europa

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Höegh Autoliners
Rederier

Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high"

Bilrederierne havde det svært under pandemien, men 2022 er gået over al forventning, fortæller Höegh Autoliners’ topchef. Få skibe, og elbiler fra Kina er med til at trække priserne op.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge