Containerkæmper blander sig i ratestigning
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5318213.ece/ALTERNATES/schema-16_9/COSCO-BELGIUM-Arrives-in-Hamburg-Germany%2520copy.jpg)
I den seneste tid har Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Hanjin Shipping og Mitsui meldt om ratestigninger på ca. 500 dollar per tyvefodscontainer. Mandag meldte MSC, der sidder på 13,6 pct. af verdens samlede containerflåde, sig på banen med en tilsvarende stigning, og tirsdag er så Orient Overseas Container Lines sprunget med på vognen.
"Vi har endnu ikke meldt noget ud, men det er en udvikling, vi følger tæt. Vi ser fortsat behov for at genetablere et rentabelt rateniveau på ruterne fra Asien til Europa," siger pressemedarbejder i A.P. Møller - Mærsk Anders Rosendahl til Ritzau Finans.
En hård ratekrig på sejladser mellem Asien og Europa udløst af overkapacitet og en sløv efterspørgselsvækst sendte i foråret spotraterne på ruten ned fra omkring 1400 dollar midt i marts til 514 dollar i slutningen af juni ifølge Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks.
Uholdbar løsning
Her gennemførte hovedparten af rederierne på ruten en markant ratestigning, der sendte raten op med 174 pct. til 1409 dollar. I ugen der sluttede fredag faldt raterne dog igen til 1346 dollar per teu.
"Vi er fanget i en dårlig rille med generelle ratestigninger fulgt af hurtige fald i raterne fulgt af endnu en generel ratestigning. Rederne kan ikke opnå stabilitet i markedet, med mindre de er parate til justere kapaciteten til den svage efterspørgsel og acceptere, at vi ikke længere har 8-10 pct. markedsvækst på ruten," skrev analysehuset Drewry i sin kvartalsanalyse sidste uge.
/RITZAU FINANS
Relaterede artikler
Drewry: Generelle rateløft er uholdbar løsning
For abonnenter
Containereksporten steg i maj
For abonnenter
SCFI viser fald på Asien-Europa
For abonnenter