Kina overvejer støtte-pakke til shipping-selskaber
Kinesiske myndigheder overvejer en ny lovgivningspakke for at beskytte den nationale shipping-industri. Myndighederne mistænker nemlig udenlandske konkurrenter for skadelig prismanipulation. Det skriver Reuters på baggrund af China Daily.
Såfremt reglerne bliver en realitet, vil Kina intensivere overvågningen af måden hvorpå, udenlandske rederier sætter deres rater i kinesiske havne. Ifølge Reuters vil rederne skulle rapportere deres eksakte rater til embedsmænd. Ændringer i raterne vil herefter blive rapporteret og være underlagt 'markeds-supervision' fra myndigheder, hedder det.
Maersk Line oplyser til ShippingWatch, at et muligt krav om at rapportere eksakte rater ikke vil betyde nogen ændring, eftersom rederiet allerede oplyser eksakte rater.
Song Dexing, direktør for vand-transport-departementet i Kinas transportministerie, citeres for at sige, at det foreslåede system, vil kunne hjælpe, hvis "udenlandske industri-giganter" forsøger at lave unfair konkurrence.
"Hvis et selskab af andre spillere mistænkes for at have skåret eller hævet rater på en skadelig måde, mens markedet er volatilt, kan vi lancere en undersøgelse mod det for at finde ud af, om der er unfair konkurrence. Jeg tror, at shipping-selskaber vil opføre sig mere forsigtigt, når de ændrer rater," siger Song Dexing.
Andre mulige tiltag inkluderer omstrukturering af shipping-kapacitet, en speciel kapitalfond til at få ældre skibe ud af flåden, samt en reduktion af skatter for rederier.
Cosco Shipping fastlåst i underskudsskrue
Oliepriser stoppes af skuffende kinesisk vækst