Containerrederier søsætter nye rateløft

Knap har fragtraterne nået at reagere, før containerrederierne igen begynder at varsle kunderne om nye prisstigninger.
Efter et vellykket løft forrige uge i spotraten på containerfragt fra Asien til Europa, der ifølge Shanghai Shipping Exchange steg 895 dollar, eller 174 pct., til 1409 dollar, vil rederierne forsøge sig igen 1. marts.
Det koreanske rederi Hanjin Shipping melder sig nu klar med en prisstigning på 500 dollar per tyvefodscontainer (teu) på ruten fra Asien til Europa.
I forvejen havde tyske Hapag-Lloyd varslet, helt tilbage i maj, at priserne ville stige 500 dollar per teu på ruten i højsæsonen i august og september. Hyundai Merchant Marine er også hoppet på den vogn, og ifølge Lloyd's List er japanske Mitsui OSK ligeledes på vej med et rateløft i samme størrelsesorden, som dog endnu ikke er officielt bekræftet.
1. juli indførte alle de større rederier rateløft, som var mellem 750 og 1000 dollar per teu fra Asien til Europa. Maersk Line, A.P. Møller - Mærsks containerrederi, indførte en prisstigning på 950 dollar efter i første omgang kun at have varslet 750 dollar.
Efter den store prisstigning i ugen op til 1. juli, faldt raterne lidt tilbage sidste uge. Ifølge analysehuset Seaintel kan det også i den kommende tid blive svært at holde raterne oppe, da overkapacitet presser rederierne ud i priskrig. Ifølge Seaintels tal stiger den tilgængelige kapacitet på Asien-Europa med 10 pct. næste uge.
RITZAU FINANS
Drewry: Generelle rateløft er uholdbar løsning
Drewry: Asien-Europa-rater stiger
Relaterede artikler:
Drewry: Generelle rateløft er uholdbar løsning
For abonnenter
Drewry: Asien-Europa-rater stiger
For abonnenter