ShippingWatch

Drewry: Asiatisk marked kræver hård udgiftsstyring

Det asiatiske containermarked er enormt og i vækst. Produkter og varer i millioner og atter millioner containere bliver flyttet fra land til land for enten at blive afskibet til resten af verden, til at blive samlet til færdige produkter eller brugt af regionens hastigt stigende antal af forbrugere. Der er dog hård kamp om fragten, og det kræver en knivskarp forretning at konkurrere på markedet.

Foto: Thomas Borberg

Maersk Line har taget en solid del af det omtrent 55,4 mio. tyvefodsækvivalenter (teu) store marked gennem datterselskabet MCC Transport. MCC har talt 68 konkurrenter og ikke mindre end 4000 forskellige ruter i markedet. Det skaber hård konkurrence rederierne imellem.

"Det er et ekstremt fragmenteret og ekstremt konkurrencepræget marked. Langdistanceruter som Asien-Europa er meget faste og stabile, mens det intra-asiatiske marked er meget mere irregulært," siger Drewrys Senior Manager i Singapore, Jason Chiang, til Ritzau Finans og fortsætter:

"Mærkeligt nok er de fleste rederier i markedet dog overskudsgivende. Det er de, fordi de styrer deres omkostninger ekstremt godt."

Til forskel fra Asien-Europa kan rederierne nemlig, hvis de holder sig på tæerne, opretholde en stor udnyttelsesgrad.

"Kigger man på langdistanceruterne, så sejler man langt og stopper kun ved et par havne. Men når man laver et stop, og kun for eksempel flytter 10-15 pct. af sin last, så giver det ikke megen økonomisk mening. Sejler man for eksempel i stedet mellem Singapore og Hongkong, så kan man losse og laste 100 pct. hver gang. Derfor kan man, selv med lavere marginer, laver overskud," siger Jason Chiang til Ritzau Finans.

Samtidig er de mange små ruter en fordel, fordi det er lettere for rederier at forlade en sejlads, hvis konkurrencen er for hård. Dermed bliver de ikke fanget i en udmattelseskrig som den, der hærger på Asien-Europa.

"Sejler man mellem Asien og Europa, så bliver man nødt at sejle fra Kina og slutte i eksempelvis Hamburg eller Rotterdam. Herude er der så mange ruter, at rederier kan finde en uden hård konkurrence og placere sig der," siger Jason Chiang og fortsætter:

"Samtidig har mange af rederierne dybe rødder herude, hvilket giver dem en loyal kundebase. Derfor er det heller ikke let for et europæisk rederi at komme herud og starte en service."

RITZAU FINANS

 

Asiatisk Maersk-datter i intens tigerkamp 

Maersk Asien: Tager stor bid af verdens største containermarked

Drewry: Asien skaber sin egen vækst 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs