ShippingWatch

Drewry: Asien skaber sin egen vækst

Mens væksten og volumenudviklingen på ruterne fra Asien til Europa og Nordamerika har været en klagesang de seneste år, er det kun gået en vej for det asiatiske marked. Transporten mellem landende i regionen er steget voldsomt, og selv med en verdensøkonomi i dødvande vil den tendens fortsætte, vurderer Drewry.

Foto: Thomas Borberg

Mens væksten og volumenudviklingen på ruterne fra Asien til Europa og Nordamerika har været en klagesang de seneste år, er det kun gået en vej for det asiatiske marked. Transporten mellem landende i regionen er steget voldsomt, og selv med en verdensøkonomi i dødvande vil den tendens fortsætte. Det vurderer Drewrys Senior Manager i Singapore, Jason Chiang, over for Ritzau Finans.

Drewry, et af verdens ledende analysehuse inden for shipping, vurderer, at markedet for fragt internt i Asien, både i form af handel mellem landende samt feeder-transport, hvor en last flyttes fra en mindre til en større havn, steg fra 37,2 mio. teu, tyvefodsækvivalenter, i 2006 til 52,8 mio. teu i 2011. Tallene dækker over Nordøstasien og Sydøstasien men ikke det indiske subkontinent.

"Det asiatiske marked er højst sandsynligt det største marked i verden. Vi estimerer, at det globale marked er på omkring 161,5 mio. teu, så det er i omegnen af en tredjedel. Det er en kæmpe, kæmpe mængde fragt," siger Jason Chiang til Ritzau Finans.

Drewry arbejder stadig på tallene for 2012, men Jason Chiang vurderer, på linje Maersk Lines datterselskab MCC Transport, der står for rederiets intra-asiatiske transport, en vækst på omkring 5 pct. i 2012. Holder det stik, vil markedet have været på markante 55,4 mio. teu. sidste år.

Fortsat vækst

Jason Chiang og Drewry forventer, at en vækstrate på omkring 5 pct. vil være normen et godt stykke frem. Den er drevet af en stigning i de asiatiske landes købekraft, der er blevet en markant "driver" i sig selv. Samtidig er produktionen ikke så samlet i regionen længere, hvilket bevirker, at flere komponenter skal fragtes rundt i regionen.

"En anden faktor er feeder-fragt. Det vokser i takt med, at skibsstørrelserne på ruterne fra Asien til Europa og Nordamerika stiger. Asien-Europa er den største modtager af megaskibe på 14.000 teu og derover. Den type skibe stopper kun i få havne som for eksempel Singapore, Shanghai, Busan og Hongkong. Derfor bliver der større behov for transport fra mindre havne, og containerne skal flyttes flere gange," siger Jason Chiang.

Markedet har da også brug for alle de vækstdrivere, der er. Drewry og Jason Chiang venter nemlig ikke, at regionens rederier vil få en hjælpende hånd fra Europa og USA’s økonomier. Den ventede vækst på omkring 5 pct. er dermed drevet næsten rent af den økonomiske fremgang i Asien selv.

"5 pct. vil være en normal vækstrate. Hvad vi havde før krisen var unormalt. Der var en stor ubalance i verdenshandlen, den økonomiske vækst var unormalt høj og der var en konvertering af fragt over i containere. Det gav en eksponentiel vækst. Nu er det mere lineært, siger Jason Chiang.

Økonomisk bedring kan fordoble vækst

Skulle USA og Europa trække sig ud af krisen og levere vækst igen, vil det være et stort boost til containermængderne i Asien. Øget eksport ud af regionen giver nemlig solide mængder fragt både på komponent- og feedersiden.

"Som det er nu, kommer væksten næsten udelukkende fra den interne udvikling i Asien. Hvis Europæerne og amerikanerne bliver forbrugere igen, så tror jeg, væksten kan stige til 10 pct. Men jeg tror ikke, at vi kan regne med hverken EU eller USA til at booste væksten inden for de næste 5 år," siger Jason Chiang.

Det til trods venter Drewry’s, at det intra-asiatiske marked vil være blandt de tre hurtigst voksende markeder i verden det næste lange stykke tid kun overgået i vækstrater af mindre nicheområder som Mellemøsten og Afrika.

RITZAU FINANS

Maersk Asien: Den mørkeblå guldfugl

Tim Wickmann: 2012 blev gennembruddet for MCC i Asien 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Ugens bedste på ShippingWatch

EU kæmper om at blive enig om et prisloft på russisk olie. Containerraterne er faldet gennem gulvet. Ny kritik af CII-indekset. Og så er Carsten Mortensen på vej med ny shippingfond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs