Maersk Asien: Tager stor bid af verdens største containermarked

Mens kampen om containerfragten fra Asien til Europa er løbet med opmærksomheden, har A.P. Møller – Mærsk i al stilhed taget en solid andel af verdens sandsynligvis største – og fortsat voksende – marked.
AF RITZAU FINANS

Gennem det lidet kendte datterselskab MCC Transport sidder Mærsk på 5-6 pct. af det asiatiske containermarked. Et fragmenteret og uigennemsigtigt marked, der byder på store volumener og fortsat vækst.

"Der burde være mere fokus på intra-Asien. Det var verdens største marked i 2012, endnu større end Asien-Europa. Alle kunder, der er interesseret i den globale handel, har store vækstrater herude. Så for mange selskaber er dette her deres vigtigste marked. For os, der sidder herude, er det mærkeligt, at folk ikke følger så meget med," siger administrerende direktør for MCC Transport Tim Wickmann til Ritzau Finans.

To stærke ben

Efter eget udsagn har MCC øget sin markedsandel fra 2 pct. i 2007 til nu omkring 5-6 pct. Det er dog næsten umuligt at sige, da ingen har et præcist overblik over den samlede størrelse af det asiatiske marked, der består af to ben.

Det første er reel intra-asiatisk fragt, der dækker over transport landende imellem. Den del af markedet er estimeret til at være på markante 9,8 mio. FFE (fyrrefodscontainerækvivalenter red.) ifølge Intra-Asia Discussion Agreement, IADA. Til sammenligning var A.P. Møller – Mærsks samlede containermængder 8,5 mio. FFE i 2012.

Dertil skal lægges de myriader af fragt, der bliver transporteret fra produktionssteder rundt om i Asien til de store havne for at blive afskibet til resten af verden, den såkaldte feeder-fragt.

"De 9,8 mio. FFE er bedste estimat for intra-asien. Men det er ekstremt svært at sige, hvor stort markedet i virkeligheden er. Vi har talt over 4000 forskellige korridorer (ruter fra havn til havn red.) og der er 68 rederier, det opererer i markedet. Dertil skal lægges det sorte hul, der hedder feeder-last og den fragt, som rederier får sejlet på skibe ind og ud af Asien," fortæller Tim Wickmann.

MCC Transport opererer 60 skibe og fragtede i 2012 1,5 mio. FFE. Skeler man til A.P. Møller – Mærsks årsregnskab stod intra-asien, som MCC opererer, for 7 pct. af Mærsks samlede volumener svarende til små 600.000 FFE. Dermed var rederiets feeder-last godt 900.000 FFE.

"Mit bedste bud er, at vi har en markedsandel på 5-6 pct. Men det er et ekstremt fragmenteret marked. På nogle korridorer har vi måske en 25 pct. stor andel og på andre har vi 1 pct. Så det er svært at sige," siger direktøren.

Solid vækst

Mens det er svært at estimere den egentlige størrelse af markedet er der ingen tvivl om, at det er et marked i vækst. Den øgede velstand i regionen har skabt nye forbrugere, og de skal have transporteret varer.

Markedet er dog ikke immunt over for den økonomiske opbremsning i USA og Europa, men leverer stadig vækstrater, der ligger markant over de traditionelle ruter fra Asien til Europa og Nordamerika.

Efter en voldsom vækst på 14 pct. i 2011 estimerer MCC, at markedet voksede 5 pct. i 2012 og vil gøre det igen i 2013. A.P. Møller – Mærsk forventer en samlet global volumenvækst på 2-4 pct. i 2013.

"Væksten hænger desværre delvist sammen med, hvad der sker i resten af verden, men jeg vil ikke kalde det nuværende niveau en ”new normal”, for der er trods alt solid vækst landene imellem herude," siger Tim Wickmann og fortsætter:

"Man taler om øget samhandel mellem ASEAN-landene i Sydøstasien og lande som Kina, Korea og Japan. Og der bliver lavet samhandelsaftaler til højre og venstre herude. Jeg tror faktisk, at de asiatiske lande er ved at finde ud af, at de kan få de fleste ting inden for Asien og faktisk meget billigere. Middelklassen vokser kraftigt og købekraften bliver kun stærkere. Så der er stadig stor vækst af den grund."

EU og USA kan booste vækst

Svækkelsen i økonomierne i Europa og Nordamerika er dog ikke uden effekt for det asiatiske marked. Når afsætningen ud ad regionen dykker, mindskes fragten af komponenter mellem landene i Asien, da eksempelvis et tv produceret i Japan som oftest består af komponenter produceret i andre lande.

"Jo stærkere Asien-Europa og Asien-USA er, jo stærkere bliver intra- asien, og det er en af grundende til, at vi ikke har den samme vækst herude, som vi har haft. Men væksten i det, landene køber fra hinanden, er ikke faldet. Og til trods for alt det, der sker i verden, har vi stadig 5 pct. vækst. Jeg tror ikke, det er mange andre områder, der kan vise den slags vækst i dette her makroøkonomiske miljø," siger Tim Wickmann, der understreger, at væksten svinger utroligt meget fra land:

"Kigger man på intra-asiatisk vækst, så er Vietnam vokset 20 pct. år til år i første kvartal 2013 og Kina er vokset 10 pct. Men Japan har ingen vækst, Taiwan har negativ vækst, Indonesien kun 2 pct. og Singapore er over 5 pct. nede."

Vokse med markedet

For MCC, der er vokset voldsomt siden 2008, er målet nu at vokse med markedet. Efter at have fordoblet sine volumener på få år, skal synergierne med resten af koncernen udnyttes.

"Vi er vokset fra 2 pct.’s markedsandel til 5-6 pct., så nu har vi sat vores fodaftryk, og vores mål er at vokse med markedet. Der vil være markeder, hvor vi taber andele og nogen, hvor vi tager. Men vores intention er ikke at vokse markant med mindre markedet gør det. Hovedformålet er at tjene penge og lave så mange synergier, vi kan, for Maersk Line," siger Tim Wickmann.

RITZAU FINANS

 

Drewry: Asien skaber sin egen vækst 

Maersk Asien: Den mørkeblå guldfugl 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også