Containerredere presset af stor gæld

Drewry Maritime Equity Research anslår, at containerrederierne i løbet af de sidste fem år samlet set har fordoblet deres gæld til i alt 100 mia. USD i 2013. Industrien skal helt frem til 2016, før der er tegn på en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

Ratekollapset på containerruterne mellem Fjernøsten og Nordeuropa i de seneste måneder, som alle rederier må formodes at tabe penge på, tegner et dystert billede af en hel industri, som i de seneste fem år og samlet set har forgældet sig voldsomt. Analysehuset Drewry vurderer i en analyse af industriens finansielle tilstand, at containerrederiernes samlede gæld siden starten af finanskrisen er mere end fordoblet til anslået 100 mia. USD i dag.

Kun få containerredere tjener penge 

"De fleste finansielle indikatorer peger på, at rederierne og især de børsnoterede har stærkt behov for at få styr på deres økonomi, inden det er for sent. Hvis der er nogle positive aspekter for industrien som helhed, må det være, at de aktuelle finansielle smerter begrænser rederiernes muligheder for at slås om markedsandele. Man må fortsat forvente midlertidige forsøg på at kapre markedsandele, men ingen rederier er længere i stand til at gøre det på forsvarlig basis," skriver Drewry Maritime Equity Research og pointerer, at tidligst i 2016 vil industrien nærme sig en situation, hvor der er bedre balance mellem udbud og efterspørgsel.

Investering i fransk storreder skal EU-godkendes 

Den kommende højsæsonen bliver knald eller fald for rederierne, hvis de skal slippe bare nogenlunde helskindet ud af regnskabsåret 2013 efter et i særklasse katastrofalt andet kvartal, mener Drewry. Spotraterne er kollapset på de vigtigste ruter på Stillehavet og Asien-Europa, og der er ingen tegn på en bedre efterspørgsel, og det er heller ikke sandsynligt, det vil ske. Rederiernes eneste mulighed for at begrænse deres tab er med øjeblikkelig virkning at få kontrol med kapaciiteten, vurderer Drewry.

Maersk Line indgår alliance med MSC og CMA CGM 

Alphaliner: Ingen konsolidering trods tab i linjerederierne
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også