ShippingWatch

Danske redere: Prisen for lodsydelser skal ned

Danmarks Rederiforening kalder Cowi-konklusioner om det fremtidige lodsvæsen "noget firkantede".  "Det vigtigste er ikke en liberalisering, men en effektivisering," siger vicedirektør Jan Fritz Hansen.

Danmarks Rederiforening fastholder, at det danske lodsvæsen skal effektiviseres, og at prisen på lodsydelser gennem danske farvande skal ned.

"Det vigtigste for os er sådan set ikke, at der sker en liberalisering, selv om det selvfølgelig ville være en af vejene frem. Det vigtigste er, at der sker en effektivisering. Især når vi taler om en service, brugerne i princippet frit kan vælge. Så er det vigtigt, at man holder rigtig meget øje med priserne," siger vicedirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening, i en umiddelbar kommentar til en ny undersøgelse fra Cowi, der anbefaler, at det danske lodsvæsen ikke liberaliseres af bl.a. sikkerhedsmæssige hensyn.

"Jeg synes, at nogle af konklusionerne i Cowis undersøgelse er noget firkantede. Den taler bl.a. om, at standarden bliver dårligere, hvis der kommer private operatører ind. Men det er jo et spørgsmål om, hvilke krav myndighederne stiller til lodserne. Samtidig kan man jo ikke lave monopol på et marked, der sådan set ikke findes. Grundlægende må jeg sige, at får vi ikke en mere effektiv og billigere lodsservice herhjemme, risikerer vi, at redere finder på andre løsninger med udenlandske lodser fra f.eks. Polen og Rusland, og det kan vi ikke stille noget op imod," siger Jan Fritz Hansen:

"Men uanset hvilken model, man vælger, er det vigtigt at komme i gang med arbejdet." 

Flere skibe i Østersøen øger risikoen for olieforurening 

Cowi afviser i sin undersøgelse, som Danske Lodser har bestilt, konkurrence blandt lodsselskaber i danske farvande som en farbar vej af bl.a. sikkerhedsmæssige årsager og med henvisning til meget ringe internationale erfaringer. I stedet opfordrer Cowi de danske politikere, der i disse måneder drøfter lodsvæsenets fremtid, til at styrke det statslige selskab Danpilot.

Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
 

I stedet for en liberalisering, anbefaler analysen at udsætte det statslige selskab for et kontinuerligt og årligt pres om realistiske årlige effektiviseringer og produktionsforbedringer på linje med andre sammenlignelige organisationer:

"Det er samlet set konsulentens vurdering, at liberalisering vil blive dyrere eller på minimum samme omkostningsniveau, og at det formentligt vil føre til mindre sikkerhed på grund af mindre regulering, koordinering og risikoen for usunde incitamentsstrukturer," hedder det.

Danske lodser

Formanden for Danske Lodser, Ib Henriksen, er tilfreds med Cowis konklusioner:

"Vi har ønsket en politisk neutral analyse af det her, fordi vi synes, at det, vi modtager fra ministerier og embedsmænd, er farvet af, at man gerne vil forsøge at redde den nuværende lodslov, som er delvis privatiseret. Vi er nervøse for, at politikkerne i et forsøg på at redde ansigt går ind og forværrer en allerede dårlig lodslov," siger Ib Henriksen med henvisning til, at markedet i dag er åbent for alle i forhold til regionale lodsninger, der starter eller stopper i dansk havn.

Forsvaret svigter overvågning af de danske farvande 

"I dag har vi en privat operatør sideløbende med staten i Fredericia og Kalundborg. Det er en åben konkurrence, hvor staten har forsyningspligten, mens en privat udbyder kan nøjes med at vælge de gode opgaver. Men som Cowi siger i rapporten, vil staten kunne overtage omsætningen i Fredericia og Kalundborg på 30 mio. kroner fra den private operatør for 10 mio. kroner. Allerede der ligger der en besparelse på 20 mio. kroner," siger Ib Henriksen.

EU vil åbne markedet

Forslaget til en ny dansk lodslov er i disse måneder under forberedelse. Og i maj offentliggjorde EU-Kommissionen sit forslag til havnetjenester, der åbner for en større liberalisering også af lodstjenester.

"Vi har været bange for, at politikerne ikke bliver klædt ordentlig på, når de skal tage stilling til en ny lodslov, og at vi måske kommer til at stå med et resultat, der kan skade de danske farvande og det danske havmiljø," siger Ib Henriksen.

Cowi fælder dødsdom over fri konkurrence i lodsvæsen  

Danmark er sårbar - stor risiko for olieulykker  

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs