ShippingWatch

Forsvaret svigter overvågning af de danske farvande

Forsvarets luftbårne overvågning af havmiljøet lever ikke op til internationale aftaler. Det viser en redegørelse fra Forsvarsminister Nick Hækkerup (S), der nu kræver skærpet tilsyn.

Forsvarsminister Nick Hækkerup (S) har afleveret en redegørelse til forsvarsudvalget, der viser, at Forsvaret ikke lever op til Danmarks internationale forpligtelser til at overvåge havmiljøet fra luften. Det skriver Ingeniøren.

Ifølge en række internationale aftaler med landene omkring os er Danmark forpligtet til at overflyve både Østersøen, Nordsøen og bælterne i en række fast, aftalte mønstre. Det gælder blandt andet to ugentlige flyvninger over de tæt trafikerede skibsruter i Østersøen. Problemet er, at den aftale i 2012 ikke blev overholdt i hele 19 uger.

Samtidig er Danmark, ifølge en trilateral aftale med Holland og Tyskland, forpligtet til minimum tre gange om måneden at overflyve den danske del af Nordsøen for at holde øje med forurening. I både august og september skete det kun tre ud af de seks gange, som Danmark eller er forpligtet til. Forsvaret selv er ikke kommet med nogen forklaring på, hvorfor man ikke har overholdt aftalerne.

Østersøens tankmarked stærkt svingende 

Ifølge Ingeniøren henholder Forsvaret sig til, at flyvningerne er foregået på andre tider af året, og at Forsvaret samlet set har leveret de påkrævede 450 timer. Ifølge Nick Hækkerup er det svar ikke tilfredsstillende. Forsvarsministeren har derfor oplyst til forligskredsen, at Forsvarsministeriet nu har skærpet tilsynet med forsvarets luftbårne del af havnemiljøberedskabet.

Enorme potentielle problemer

Tidligere har det været fremme, at også Forsvarets miljøskibe ikke har været i stand til at løfte opgaven, hvis der skulle ske en større forurening på dansk område. Dengang mente både eksperter og politikere, at man burde oprette en særskilt krydsbevogtningstjeneste, som man har i både Sverige, Norge og Tyskland. De selvsamme eksperter frygter for, hvad der vil ske, når der før eller siden sker et stort uheld. For indtil videre har heldet tilsmilet Danmark, og vi har været forskånet for store miljøkatastrofer.

Risikoen for, at store mængder olie kan sprede sig hurtigt er nemlig stor, fordi skibstrafikken i de danske farvande er ganske voldsom. I 2011 sejlede over 11.500 tankskibe og 27.000 fragtskibe forbi Skagen, mens der nord for Bornholm passerede knap 9.500 tankskibe og flere end 32.000 fragtskibe.

 

Danmark er sårbar - stor risiko for olieulykker  

Antallet af kollisioner i Østersøen stiger 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs