En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
07.06.2013kl. 06.18

Cowi fælder dødsdom over fri konkurrence i lodsvæsen

En liberalisering af det danske lodsvæsen vil være en trussel mod sikkerheden i et af verdens mest trafikerede farvande, fastslår Cowi i ny undersøgelse, der peger på ringe internationale erfaringer med fri konkurrence.
af OLE ANDERSEN

Tilhængere af en liberalisering af det danske lodsvæsen, som dækker danske farvande og Østersøen og dermed et af verdens mest trafikerede farvande, bliver skuffet, når de læser anbefalingerne i en ny rapport fra Cowi.

Konklusionen i den nye rapport går stik imod danske rederiers stærke og længe næret ønske om at liberalisere lodsservice for den internationale skibsfart, der går gennem danske farvande og til dansk havn.

Cowi afviser nemlig konkurrence blandt lodsselskaber i danske farvande som en farbar vej af bl.a. sikkerhedsmæssige årsager og med henvisning til meget ringe internationale erfaringer. I stedet opfordrer Cowi de danske politikere, der i disse måneder drøfter lodsvæsenets fremtid, til at styrke det statslige selskab Danpilot:

Dyrere lodser med liberalisering

"Man bør efter vores vurdering, for at nå målet om effektiviseringer og opretholdelse af et højt sikkerhedsniveau fastholde et statsligt, selskab omkring det nuværende Danpilot til koordinering af aktiviteter, indhentning af synergier og realisering af effektiviseringsgevinster for den samlede lodsservice i Danmark," hedder det i Cowis anbefalinger.

 

I stedet for at opfordre til en liberalisering, anbefaler analysen til kontinuerligt og årligt at udsætte det statslige selskab for et pres om realistiske årlige effektiviseringer og produktionsforbedringer på linje med andre sammenlignelige organisationer:

"Det er samlet set konsulentens vurdering, at liberalisering vil blive dyrere eller på minimum samme omkostningsniveau, og at det formentligt vil føre til mindre sikkerhed på grund af mindre regulering, koordinering og risikoen for usunde incitamentsstrukturer."

Ringe udenlandske erfaringer

Cowi har bl.a. set på på den internationale udvikling, og langt de fleste lande har i dag en statsligt kontrolleret lodsservice. En række lande har forsøgt sig med forskellige varianter af liberalisering eller deregulering af lodsydelser, men det generelle billede fra disse internationale erfaringer er, at det ikke er oplagt at konkurrenceudsætte dette område, mener rådgiverne i Cowi.

"Skal billige, udenlandske lodser beskytte Danmarks havmiljø og sårbare kyster?" 

Lande som Australien, USA og Canada har eksperimenteret med at udsætte lodsydelser for konkurrence. I mange amerikanske stater har man i dag, og har historisk haft, et system, hvor flere lodsningsforeninger (associations) deles om et marked ud fra et rotationsprincip. Der er således ikke konkurrence om den enkelte kunde, fremgår det af rapporten fra Cowi.

Pluk fra Cowi-analyse

I dag er danske lodser højt specialiserede navigatører med mange års erfaringer som kaptajn.Traditionelt har der været en stærk uafhængig og uvildig identitet omkring det at være lods. Der er en selvforståelse af, at lodser er sat i verden for at skabe mest mulig sikkerhed primært gennem forebyggende og uvildig rådgivning. Det er den generelle opfattelse, at man i dag leverer lodsydelser, som er af meget høj kvalitet. De danske lodser opfattes mange steder som en meget vigtig brik i det forebyggende beredskab i forhold til ulykker og olieforurening i Danmark.

Kilde: Cowi

Det er Foreningen Danske Lodser, der har bestilt undersøgelsen fra Cowi, fordi lodserne ønskede at få belyst forskellige scenariers fordele og ulemper, så man kunne være sikker på, at disse bliver bragt ind i de refleksioner, der foregår på politisk niveau i foråret og sommeren 2013.

Trafikerede farvande

Cowi understreger indledningsvis, at danske farvande internationalt set er et af de mest trafikerede områder overhovedet i søfarten. Og der er adskillige udfordringer, der knytter sig til navigation i danske farvande. De fleste steder er havbunden ganske tæt på skibene, og det betyder, at selv den mindste afvigelse fra sejlrender kan medføre grundstødninger.

Samtidig giver de smallere stræder i Danmark en særlig udfordring i form af en meget lille passageafstand. Særligt her – og ikke mindst med tiltagende trafikmængder – er det kun ganske små afvigelser, der skal til, før kollisioner opstår, påpeges det i undersøgelsen:

"Danske lodsninger er i særdeleshed vigtige for sikkerheden omkring de mange tankskibe, der sejler igennem danske farvande. Af særlig sikkerhedsmæssig interesse er det, at der hver dag transporteres store mængder olie igennem Danmark fra Østersøen og til Nordsøen - og dette tal skulle være stigende som følge af en stigning i særligt russisk tankere med olie."

Konkurrencedygtig på pris

I en EU-benchmark, der refereres i analysen, skriver Cowi, at Danmark sammenlignet med en række andre lande placerer sig omtrent midt i feltet blandt EU-lande, og billigere end en række lande som Norge, Sverige, Holland og Tyskland, som Danmark på mange omkostningsparametre ligner mest.

Rederier: Vi kan beskytte danske kyster bedre og billigere 

Skibsrederne: EUs havneudspil er tamt og uambitiøst 

 

 

Relaterede artikler:

  • Rederier: Vi kan beskytte danske kyster bedre og billigere

    For abonnenter

  • Skibsrederne: EUs havneudspil er tamt og uambitiøst

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat. Men den nye ledelse peger nu på betydelige dyk i resultatet det kommende år. 

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

Det er især den vigtige søfragtforretning, som bidrager til, at Maersk for anden år i træk har sat dansk rekord for overskud.

For abonnenter

Hamburg Süd blev grundlagt i 1871 og er kendt for sine røde skibe. | Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd

Det har skabt stor debat i shippingindustrien, at Maersk pensionerer navnet på Hamburg Süd og en stribe andre datterselskaber.

For abonnenter

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Analyst

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge