International redersammenslutning bekymret for nye brændstoffer

International Chamber of Shipping (ICS) er ængstelige for, at overgangen til mere miljøvenlige brændstofstyper vil koste mere, end rederne kan klare.

Den internationale rederorganisation ICS er ikke glade for, at nye miljøregler for skibsfarten kan gå ind og koste ekstra omkostninger for erhvervet. Det var pointen ved oplæg på OECD's International Transport Forum i denne uge, som ICS' formand Stena AB's CEO Carl-Johan Hagman gav.

"I det nuværende økonomiske klima er shippingindustrien nødt til at arbejde tæt sammen med de globale regelgivere for shipping, især IMO, og gøre dem fuldstændig klar over indvirkningen af deres handlinger. Beskyttelse af miljøet er meget vigtigt," sagde Carl-Johan Hagman ifølge en pressemeddelse og tilføjer et men:

"Distilleret brændstof koster nu omkring halvtreds procent mere end residual brændstof, og forskellen mellem de to typer brændstof forventes at stige, da brugen af distilleret brændstof bliver obligatorisk. Uden ekstra produktion af distilleret brændstof, hvordan skal shipping operatører så klare disse ekstra brændstofomkostninger?"

Den værste frygt blandt de internationale redere er, at brændstofomkostningerne vil blive alt for høje i forhold til, hvad rederne kan betale.

"... de kan få en dramatisk indflydelse på verdenshandlen eller tvinge lasten tilbage på vejen eller mindre CO2-effektive transportformer. Hvis regeringer og lovgivere er seriøse bør de have seriøse overvejelser om disse cost-benefit spørgsmål," sagde Carl-Johan Hagman.

Dramatisk IMO-møde udskyder frist for ballastvand og NOx

MAN Diesel & Turbo ærgrer sig over ny NOx-frist 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også