ShippingWatch

Alphaliner tvivler på Kina som vækstmotor

Den svagere industriaktivitet rettet mod Fjernøsten og dermed også den kinesiske efterspørgsel, der i to årtier har drevet den globale efterspørgsel, markerer et strukturelt skifte for containerindustrien.

Foto: Jan Grarup

Den lavere vækst i verdensøkonomien i 2013 kan få markante konsekvenser for containerindustrien og vil markerer et "strukturelt skifte" i den globale efterspørgsel i containerfragten. Det skyldes primært den svagere industriaktivitet rettet mod Fjernøsten og dermed også den kinesiske efterspørgsel, der i to årtier har drevet den globale efterspørgsel, lyder vurderingen fra Alphaliner.

Den Internationale Valutafond (IMF) har for nylig nedjusteret forventningerne til verdensøkonomien i 2013 på grund af stramme offentlige budgetter, som vil dæmpe væksten i USA og fastholde EU i recession. IMFs seneste World Economic Outlook (WEO) i april nedjusterer væksten i den globale BNP fra 3,5 procent til 3,3 procent, men IMF fastholder til gengæld forventningerne til 2014 om en vækst på fire 4,0 procent.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs