Kina tavs om Vales anløb med kæmpe tørlastskib
![Foto: Rederiforeningen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3005310.ece/ALTERNATES/schema-16_9/nordenhakata.jpg)
Den brasilianske minegigant Vale har i denne uge anløbet kinesisk havn med sit kæmpestore tørlastskib af typen Valemax. Det er første gang siden regeringen i Beijing forbød skibene i januar 2012.
Skibene fra den store jernmalm-producent Vale er på i alt 400.000 dwt., og Kina forbød dem at anløbe kinesisk havn med henvisning til bekymringer for sikkerheden og ikke mindst hensynet til landets egen shippingindustri af frygt for, at de store skibe ville trække de i forvejen lave fragtrater endnu længere ned.
Ifølge Vale var der grønt lys fra de kinesiske myndigheder, men det er ifølge nyhedsbureauet Reuters fortsat uklart, om forbuddet er ophævet. ifølge generalsekretæren for Kinas skibsrederforening, har foreningen underrettet Transportministeriet om kæmpeskibets ankomst tidligere på ugen.
Intermodal: Kan megaskibe betale sig i dagens marked?
Valemax-skibene er verdens største tørlastskibe, og Vale vil med skibene forsøge at øge sin konkurrenceevne gennem lavere transportomkostninger i forhold til de store australske mineselskaber som BHP Billiton og Rio Tinto, hvis miner ligger tættere på Kina, verdens største forbruger af jernmalm.
Vale Malaysia på 402,285 dwt. anløb Lianyungang-havnen i Kinas Jiangsu-provins mandag og forlod havnen igen onsdag i denne uge efter at have losset, viser data fra Reuters. En kilde oplyser, at skibet stadig havde en del last ombord, da det sejlede mod Singapore. Ingen havn i Kina har tilladelse til at modtage tørlastskibe på over 300.000 ton.
Vale har bygget en transhipment havn i Filippinerne og et tilsvarende hub åbnes i 2014 i Malaysia.
Alphabulk: Vale-max kan blive overflødige
Vale "truer" med 100 gigantiske tørlastskibe
Relaterede artikler
Vale "truer" med 100 gigantiske tørlastskibe
For abonnenter