
Det er en balancegang at finde den rette kombination af størrelse, sikkerhed og effektivitet, når skibsindustrien skal tilfredsstille markedets evige efterspørgsel på varer på den mest profitable måde. Ud af denne balancegang er megacontainere og ikke mindst megaskibe vokset frem, men er der reelt stordriftsfordele i kæmpeskibene i dag, spørger Intermodal i en ny analyse og understreger nødvendigheden af at lære af historiens gang i dette arbejde.
I analysen henviser Intermodal bl.a. til den nylige oversvømmelse af maskinrummet i Emma Maersk, det første store containerskib fra 2006, som har tvunget skibet til at trække sig fra markedet i flere måneder på grund af reparationer. Historien har også budt på udfordringer for andre store skibe som eksempelvis det brasilianske skib "Vale Beijing" på 400,000 dwt, som skulle transportere jernmalm fra Brasilien til Kina. På en af sine første rejser fik skibet store revner i skroget og måtte forlade markedet i flere måneder til reparation, mens Kina samtidig forbød skibet og dets søstre at entrere kinesiske havne:
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app