Alphabulk: Vale-max kan blive overflødige

De kæmpestore tørlastskibe Vale-max, også kaldet de hvide elefanter og cape-dræbere, kan vise sig unødvendige i et i forvejen trængt tørlastmarked. Det viser en analyse fra Alphabulk.

Minegiganten Vale fra Brasilien kunne have sparet sig investeringerne i de gigantiske VLOC'ere (Very Large Ore Carrier) med navnet Vale-max og kælenavnene hvide elefanter eller cape-dræbere, med henvisning til de mindre capesize tørlastskibe. Det skriver analysehuset Alphabulk.

"Det er tydeligt (...), at på næsten hver eneste rejse udført indtil videre, ville Vale have haft bedre gavn af at hyre almindelig capesize-tonnage og kunne have fået en besparelse i omegnen af 158 mio. USD eller lignende. I forhold til nybygningspriserne i da, kunne 4 x 200.000 dwt tonnage i form af supereffektive bulkskibe være blevet købt direkte," skriver Alphabulk i analysen.

Alphabulk har fremskrevet indtjeningsmulighederne for Vale-max ud fra bunkerpriserne, og ifølge fremskrivningen vil Vale tidligst have overskud på sine Vale-max'er i 2015.

Større risiko for bulk-overkapacitet i '13 

Vale-max kom på markedet i 2011 som svar på en stigende efterspørgsel på jernmalm til Vale fra Asien. Hver Vale-max kan sejle med 1,5 mio. ton last om året, og det fik Vale til i foråret at bebude, at man ville bestille 100 af VLOC'erne, da Vale årligt eksporterer 200 mio. ton jernmalm til Asien. Foreløbigt har dog kun 22 Vale-max'er ramt vandet og to mere er på vej inden årsskiftet. Til næste år har Vale nybygninger på vej, der skal føre flåden af hvide elefanter op på 35.

Norske Veritas: 2.000 nye skibe på markedet de næste år 

Vale har tidligere stødt på problemer med skibene, der af kinesiske myndigheder er blevet nægtet adgang til landet. Og nu ser de økonomisk ringe resultater ud til at presse kæmpeskibene endnu mere. Alphabulk fremhæver, at jernmalmseksporten lige nu tyder på, at der for tiden er et behov for Vale-max'erne, men at den efterspørgsel vil toppe i forsommeren 2013.

Alphabulk vurderer, at de hvide elefanter ikke direkte er skyld i de elendige rater for Capesize, som markedet i 2012 har set. Men at de kommer til at få stor betydning med de yderligere leveringer af Vale-max'er i de kommende måneder på den måde, at der vil blive lagt endnu mere låg på det i forvejen underdrejede tørlastmarked. Hvis Vale-max'erne slet ikke var på markedet, ville det formentlig kunne nå op på et niveau på 20.000-40.000 USD/dag, men med deres store pres er capesizeraterne tvunget til at blive nede på det lave niveau mellem 10.000 og 20.000 USD/dag, og i 2013 kan niveauet nå endnu længere ned.

Capesize-rater slået ned på tre uger

Intermodal: 1677 nye tørlastskibe på markedet i 2012

Vale "truer" med 100 gigantiske tørlastskibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også