
Raterne for de store capesize-tørlastskibe er i løbet af de sidste 2-3 uger sendt til bunds med rater i niveauet 10.000 USD om dagen i forhold til for få uger siden, hvor niveauet var ca. 16.000 USD.
"Vi er inde i det, man vil kalde en væsentlig afvigelse fra trenden. Kina efterspørger normalt jernmalm både fra Australien, Sydafrika og Brasilien i et pænt omfang. Det, vi har set de seneste uger er, at kinesernes efterspørgsel efter malm fra Brasilien nærmest er fordampet, og raterne fra Brasilien til Kina faldet med omkring 20 procent. I det hele taget ser det svagt ud for capesize-raterne i Stillehavet," siger Peter Sand, chefanalytiker i Bimco, til ShippingWatch.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app