ShippingWatch

Capesize-fragtrater vil stige i fjerde kvartal

Fragtrater for Capesize-skibe vil fortsætte med at stige i fjerde kvartal, vurderer flere aktører i branchen ifølge Bloomberg News.

Foto: Rederiforeningen

Fragtrater for Capesize-skibe vil fortsætte med at stige i fjerde kvartal. Det vurderer flere aktører i branchen ifølge Bloomberg News.

Hos Arctic Securities i Oslo estimeres det, at Capesize-skibene, der transporterer mere malm end nogen andre skibsklasser, vil have en indtjening på 12.000 dollar per dag når årsskiftet rundes.

Det er især den kinesiske import af jernmalm, der ventes at stige. Importen ventes at stige til et rekordhøjt niveau i indeværende kvartal i takt med, at lempelser og tiltag for at øge væksten får virkning i Kina.

Platou: Capesize-indtjening højere end den virker 

"Vi er endelig ved at komme tilbage i en periode, hvor markedet ikke længere er overforsynet. Og når vi har kraftige stigninger i efterspørgslen, vil Capesize-raterne stige markant," siger administrerende direktør Jeffrey Landsberg fra Commodore Research & Consultancy i New York.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Bloomberg, ventes fragtvolumen at stige 5,5 pct. i fjerde kvartal i forhold til for et år siden.

Baggrunden er den kinesiske regerings 158 mia. dollar store projektpakke fra september som omfatter infrastruktur-projekter som veje, kloakker, havne og rensningsanlæg. Pakken har øget efterspørgslen efter råvarer og mindsket den overskudskapacitet, der har været kendetegnende for shipping-branchen.

RITZAU FINANS

DNB: Opsvinget i tørlast er i gang 

Baltic Dry i største fremgang siden august 2010

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs