Containerrederne har tabt 6,9 mia. USD

Maersk Line, CMA CGM og Hapag Lloyd er blandt de få containerredere, som i de forløbne fire år har akkumuleret et samlet overskud, viser en kortlægning fra SeaIntel af redernes økonomiske resultater 2009-2012.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin

De 20 store containerrederier har i de forløbne fire år tabt 6,9 mia. USD i alt, mens de i samme tidsrum har forøget deres kapacitet langt hurtigere end fragtmængderne er vokset.

Det viser en kortlægning, som analysehuset SeaIntel har foretaget, Carrier performance 2009-2012, af de finansielle resultater fra i alt 20 af de 30 største containerrederier, som offentliggør deres resultater.

2009 har i perioden været det værste år overhovedet for redere og deres likviditetsberedskab, men de fleste genvandt tabene i 2010. Det samme var imidlertid ikke tilfældet i 2011.

SeaIntel: Ratekrigen forstærkes i 2013 

Kun et fåtal af containerrederierne har formået af skabe et akkumuleret overskud siden 2009. De få redere omfatter Maersk Line, CMA CGM, Hapag Lloyd, OOCL, Evergreen, Wan Hai og SITC.

De helt store tabere i den fireårige periode er chilenske CSAV, Cosco, APL, K Line, MOL, NYK, CSCL og Zim. Disse otte rederier har tilsammen tabt mere end ni mia. USD.

Udviklingen vidner om rederiernes udholdenhed og deres evne til at sikre sig ny finansiering. Ikke ét eneste af rederierne i Top 20 har været nødt til at forlade markedet i denne periode. Dog er de knapt-så-gode resultater heller ikke blevet fuldstændig overset, påpeger analysen.

"Spørgsmålet er nu, om 2013 bliver året, hvor det vil lykkedes shippingbranchen at genvinde disse samlede tab. I lyset af den nuværende markedsudvikling ser det ikke ud til at være sandsynligt. Fragtraterne på den vigtige Asien-Europa-handel er i frit fald, og vi begynder at kunne se effekterne af cascading, hvor kapacitet flyttes til vækstmarkeder. En nærmere analyse af handelen fra Asien til Sydamerikas østkyst viser, at den ugentlige kapacitet på ruterne forventes at stige med mere end 27 procent i de kommende 6-8 uger. Dette skyldes en kombination af nye services, omrokerede services samt cascading af større tonnage ind i eksisterende services," fastslår SeaIntel.

SeaIntel: Rate på Asien-Europa i frit fald  

Analysen påpeger, at rederierne tydeligvis er nødt til at træffe nogle svære valg. Efter fire år med et samlet tab for branchen er den umiddelbare konklusion, at man bør fokusere på rentabiliteten.

Men vejen til rentabilitet kræver lavere enhedsomkostninger, hvilket indebærer brugen af større skibe. Dog kræver dette, at rederierne rent faktisk kan opnå en rimelig udnyttelsesgrad af de store skibe, hvilket resulterer i et negativt pres på fragtraterne. Dette kan håndteres ved at trække kapacitet ud af markedet, men lige nu ses ingen tegn på, at rederierne trækker væsentlige mængder kapacitet ud af markedet. Udviklingen på Asien-Sydamerika viser snarere det modsatte:

"Medmindre den globale økonomi overrasker positivt, og vi får en stigende efterspørgsel, ser det ud til, at 2013 bliver endnu et år med samlede tab for shippingbranchen, medmindre rederierne lykkes med en betydelig kapacitetsreduktion på de store handelsruter," understreger SeaIntel.

Kæmpetab kan sende Cosco ud af børsen 

Med i bedømmelsen hører bl.a., at f.eks. franske CMA CGM, verdens 3. største containerrederi, i selskabets 2012-regnskab har medtaget  indtægter fra salg af terminalaktiviteter og terminalaktiviteter i øvruigt, ligesom schweiziske MSC, verdens 2. største, m.fl. ikke er med i kortlægningen af rederiernes økonomiske resultater. Analysen tager også forbehold for, at flere rederier benytter forskellige økonomiske definitioner.   

Stor indsprøjtning af containerskibe på mindre ruter  

Maersk Line: Svært at holde raterne oppe 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også