Nordea: Aktionærerne i Maersk må forvente kursfald

På dagen, hvor flere tusind aktionærer er mødt frem til den årlige generalforsamling i A.P. Møller - Mærsk, advarer Nordea om et kommende kursfald.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Samme dag som godt 2.000 aktionærer er mødt frem til den årlige generalforsamling i A.P. Møller - Mærsk i Troense på Sydfyn, vurderer Nordea, at aktionærerne at aktionærerne kan forvente et kursfald i aktien i løbet af de kommende uger.

"På trods af bedre udsigter for verdensøkonomien er A.P. Møller-Mærsk presset af svaghed i de vigtige containerrater, skriver Nordea i sin morgenrapport torsdag:

"Resultatet har været to forfejlede forsøg på at presse aktiekursen over 2012-toppen på DKK 47.500. Denne markedspsykologiske skuffelse bliver nu fulgt af et kursfald under de seneste ugers bundniveau ved kurs 43.800, hvilket ventes at føre til yderligere salgspres. Historiske handelsmønstre indikerer således nu, at aktiekursen på kort sigt kan fortsætte nedad mod det psykologiske kursniveau på DKK 40.000 over de kommende uger."

En række analyser har de seneste uger tegnet et særdeles dystert billede for de store containerrederier, der er presset af alt for mange nye skibe, de får svært ved at fylde op, og den fortsat svage efterspørgsel. Onsdag pegede Danmarks Skibskredit, der en væsentlig global aktør inden for skibsfinansiering, at fremtiden og det vil især sige 2013 og 2014, ser særdeles alvorlig efter især katastrofeåret 2011 og den trods svage forbedring i 2012.

"Det er uundgåeligt , at tonnageudbydere står foran nogle hårde år. Ophugningskandidater i Post-Panamax-flåden udgør naturligvis et fåtal, fordi flåden er ung. Og der kommer flere nye. Mere end tre mio. teu er i øjeblikket i ordrer på værfterne, og mere end halvdelen indsættes efter planen i indeværende år. Post-Panamax-skibe, der er mindre end 10 år gamle, skal nødvendigvis ophugges, hvis ubalancen mellem ordrebeholdning og ophugning skal løses," understreger Danmarks Skibskredit (DSF) i sin halvårlige analyse, Shipping Market Review.

Analysehuset SeaIntel mener, at ratekrisen blandt de store containerrederier er i fuld gang, selv om containerrederne på de store ruter fra Asien til Europa, på Stillehavet og fra Asien til Middelhavet officielt siger, at ratekrigen fra 2011 er ophørt. Men det er langt fra tilfældet, vurderer SeaIntel:

"Ratekrigen er ikke bare fortsat, men også forværret siden maj 2012."

Analyse fælder hård dom over containershipping  

Containeråret 2013 ligner en ny gyser 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også