Smedegaard: Kinesisk importfokus kan booste shipping

Den kinesiske regering forsøger at øge det indenlandske forbrug for at imødekomme behovet for vækst. Det kan hjælpe shippingindustrien, siger Maersk adm. direktør Nils Smedegaard til Bloomberg.
Foto: MAGNUS MØLLEr
Foto: MAGNUS MØLLEr

Kina skal ikke længere være så afhængig af eksport, og regeringen forsøger at booste det indenlandske forbrug. Et forsøg, der kan få betydning for shipping, siger adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk Nils Smedegaard til Bloomberg.

"Med den nye ledelse og fokus på lidt andre ting vil vi se mere fokus på det indenlandske forbrug, samt at øge levestandarden for den kinesiske befolkning," siger han og fortsætter:

"Det vil skabe store muligheder for virksomheder som os, fordi importen vil stige."

Europas og Nordamerikas behov for elektronik og tøj har været en kæmpe eksportindustri for Kina og samtidig betydet meget for rederierne. Nu vil landets politikere forsøge at skubbe den kinesiske økonomi mod et mere forbrugerorienteret fokus for at understøtte og ikke mindst øge væksten i landet.

"Øget import til Asien betyder, at færre containere vil blive flyttet tomme, hvilket vil generere omsætning for shippingrederier- Der har altid været en ubalance i handlen, hvor containere forlader Asien fulde, men returnerer tomme," siger Shin Ji Yoon, en analytiker hos KTB Securities Co. i Seoul, til Bloomberg.

Ifølge Bloomberg forventer Maersk, at importen til Kina kan udvikle sig hurtigere end eksporten i år i procent.

Nye tal bekræfter Kinas vækst men ...

Medie: Kina kan blive storimportør af LNG 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også